Ledare - Fehmarn-förbindelsen förändrar transportflödena mot kontinenten

Fehmarn Bält-förbindelsen kommer att förändra transportlogistiken mellan Sverige och Tyskland. Foto: Fehmern A/S

Om bara fem år öppnas Fehmarn Bält-tunneln mellan tyska Puttgarden och danska Rödby. När Fehmarnbanan står klar kan man resa mellan Köpenhamn och Hamburg på cirka två timmar och 30 minuter i stället för dagens nästan sex timmar. Det innebär att man kommer att kunna ta sig med tåg från Stockholm C till Hamburg Hauptbahnhof på cirka sju timmar. Kontinenten kommer raskt närmare.

Vad Fehmarn-förbindelsen betyder för persontrafiken mellan Sverige och kontinenten kan man bara spekulera i men med allt dyrare flygresor och ett ökat miljömedvetande bland resenärer så är en kvalificerad gissning att resorna mellan Sverige och Tyskland kommer att öka betydligt. SJ kommer att få se en betydligt hårdare konkurrens från DB, ÖBB, Snälltåget, FlixTrain samt nya aktörer som kan dyka upp på sträckan.    

Ringsted Fehmarn-banan, ett dubbelspår mellan Köpenhamn och Rödby, är ett av de största infrastrukturprojekten i dansk historia. Järnvägen blir en viktig del av en helt ny transportkorridor mellan Danmark och Europa när Fehmarn-tunneln öppnas 2029. Och inte bara en ny transportled för Danmark utan även för Sverige.

Om Fehmarn-förbindelsen kommer att öka godsflödet mellan Sverige och Danmark vet man ännu inte. Trafikverket håller just nu på att utreda vad förbindelsen kan innebära för Sveriges del. Det enda man vet är att tunneln avsevärt kommer att förkorta ledtiderna för transporter mellan Sverige och Tyskland, samt att de viktbegränsningar som tågstransporter över Kielkanalen inte längre är ett hinder. Man kan dock förvänta sig en ökning av lastbilstrafiken när leden öppnas.   

På både danska och tyska sidan pågår en rad aktiviteter för att maximalt utnyttja de fördelar som tunnelförbindelsen för med sig. Men i Sverige händer ingenting konkret med anledning av Fehmarn Bält-förbindelsen. Trafikverkets bedömning är att kapaciteten över Öresundsbron bör räcka till och med 2050 men redan i dag får störningar på bron stor påverkan på trafiken över sundet.

Ett antal förslag till en ny Öresundsförbindelse har presenterats. Ett av dem är Europaspåret som är en fast förbindelse för väg och järnväg mellan Landskrona och Köpenhamn. Projektet drivs regionalt av lokala politiker och brukar pekas ut som det minst sannolika alternativet. Inte minst då det kräver stora investeringar på den danska sidan i form av en tunnel under Köpenhamn.

Planerna på en tunnel för väg och tågtrafik mellan Helsingborg och Helsingör har funnits länge. Avståndet mellan länderna är här som kortast vilket ger låg byggkostnad. Men en sådan lösning skulle kräva stora järnvägsinvesteringar på den danska sidan mellan Köpenhamn och Helsingör.   

Ytterligare ett projekt, Öresundsmetron, som blivit alltmer aktuellt är en tunnel mellan Malmö och Köpenhamn. Tunneln skulle koppla samman Malmö med Köpenhamns tunnelbanenät. En sådan förbindelse för persontrafik skulle frigöra transportkapacitet på Öresundsbron. På danska sidan diskuterar man redan om ny tunnelbanelinje ska förberedas med en avgrening som i framtiden skulle kunna anslutas till den svenska linjen.

Järnvägen över Öresund tappar redan i dag marknadsandelar mot transporter på väg. Sedan 2015 har antalet lastbilar som kör över Öresundsbron ökat med 60 procent. Det handlar om miljontals lastbilar varje år. Godstransporterna med järnväg minskar däremot och 2022 rullade 165 300 godståg över bron vilket är under nivån för 2015, enligt Öresundsbrons trafikdata.

Men om Sverige ska kunna dra nytta av den nya förbindelsen krävs en rad åtgärder i transportinfrastrukturen. Flaskhalsar och kapacitetsbrister i järnvägssystemet bidrar redan idag till minskad trafik i järnvägsnätet. Den kanske största flaskhalsen som måste lösas i den svenska infrastrukturen när Fehmarn Bält-förbindelsen är färdig är fyrspår på sträckan Lund-Hässleholm. Regeringen har begravt sträckan Lund-Hässleholm i ännu en utredning och enligt Trafikverket kan vara ett sådant bygge vara färdigställt tidigast 2043. Det är alltså 14 år efter det att Sverige skulle kunna hantera de ökande godsflöden på järnväg som Fehmarn-förbindelsen erbjuder. Fehmarn Bält-förbindelsen är en transportlogistisk möjlighet som håller på att gå Sverige ur händerna.