De senaste månaderna har marknadssituationen för råvaror som används för tillverkning av vägmarkeringsmaterial och väg- och broräcken upplevt kraftiga störningar på den globala marknaden. Det innebär svårigheter att få tag på material som krävs till våra svenska vägar.
Den snabba utvecklingen innebär risker för förseningar i leveranser och höjda priser, menar Per-Erik Eriksson, företrädare för Skandinaviska Vägmarkeringsföreningen och Göran Fredriksson, företrädare för Svenska Väg och Broräckesföreningen i ett gemensamt uttalande.
– Materialbristen har också lett till kraftiga prisökningar på ingående komponenter till vägmarkeringsmaterial och i vissa fall har priserna vissa råmaterial ökat med flera 100 procent bara de senaste månaderna, säger Per-Erik Eriksson från Skandinaviska Vägmarkeringsföreningen.
Statistiska centralbyrån räknar månadsvis på index för branschen: Skandinaviska Vägmarkeringsföreningen räknar med att genomsnitt på index stiger med 7 procent respektive 5 procent på helåret jämfört med 2020 på vägmarkeringsmaterialet respektive entreprenadindex. Om uppskattningen stämmer så kommer de högsta månadsindex och årsindex att noteras sedan dessa blev implementerade 2011.
– En återgång till en mer normal leveranssituation är inte trolig under innevarande år, säger Per-Erik Eriksson från Skandinaviska Vägmarkeringsföreningen.
Frågan kring materialbrist har också uppmärksammats av den europeiska branschorganisation European Road Federation. De poängterar att på internationell nivå finns starka störningar i den globala produktionen av viktiga råvaror för vägindustrin såsom bindemedel, hartser och titandioxid som är nödvändiga för tillverkning av vägmarkeringsmaterial. Detta bidrar till brist på materialleveranser som genererar betydande förseningar i den globala leveranskedjan.
– Vi ser en ökad risk att vissa bolag kommer att slås ut eller upphöra med denna typ av produkt på den svenska marknaden, om inte en konstruktiv dialog och justeringar i prisnivåer från beställarsidan görs under innevarande säsong, avslutar Göran Fredriksson och Per-Erik Eriksson