"Anmärkningar på järnväg åtgärdade snabbare än planerat"

Foto: Infranord
Foto: Infranord

Genom att tillsammans lägga ett ”logistikpussel” har järnvägens samarbetspartners under våren åtgärdat en tredjedel av de identifierade månadsanmärkningarna som rör spår och växlar.
– Vi kan se att det påverkar anläggningen positivt, säger Anna Lundman, chef för verksamhetsområde Underhåll på Trafikverket.

Järnvägsbranschen har under våren utvecklat sitt samarbete för att tillsammans kunna tidigarelägga åtgärder av identifierade m-anmärkningar (månadsanmärkningar) på järnvägen – och med så få störningar som möjligt för resenären. Detta gäller alltså den typ av anmärkningar som inte är akuta och som ska hanteras inom tre månader, men som ändå kan påverka punktligheten.

En tredjedel av de identifierade m-anmärkningarna som rör spår och växlar är nu åtgärdade. Arbetet med att tidigarelägga åtgärderna fortsätter under året. Fokus ligger på storstadsområdena samt utpekade stråk och banor. Exempel på åtgärder som genomförs är komponentbyten i växlar, ballastkompletteringar, spårriktning, rälsbyten, slipersbyten och diverse svetsarbeten.

På kort sikt handlar det om att man genom sina olika ansvar – myndighet, operatörer och leverantörer – kan nyttja varandras roller för att hitta tider och resurser att tidigare än planerat kunna åtgärda identifierade m-anmärkningarpå banan.

På lång sikt är det ett fördjupat samarbeta för att planera underhållet där operatörer och entreprenörer finns med tidigt i planeringsarbetet.

– Genom att Trafikverket involverar oss tidigare i planeringen kan vi alla bidra till högre kvalitet på järnvägen, säger Christel Wiman, vd för Branschorganisationen Tågoperatörerna.

Samarbetet har inneburit att den stora merparten av anmärkningarna kan hanteras i redan befintliga banarbetstider på järnvägen vilket är positivt för resenären.

– Från leverantörssidan välkomnar vi också denna utveckling. Vi tycker att arbetssättet är bra och det är positivt att kunna bidra till att höja kvaliteten på järnvägen. Det är så här vi vill arbeta framöver, säger Robert Röder, ordförande för FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Trafikverket ansvarar för järnvägsunderhållet och har länge förklarat att det finns ett uppdämt underhållsbehov i Sverige. Trafiken ökar också hela tiden vilket påverkar slitage och möjligheter till underhåll. Syftet med att tidigareläggande åtgärder av de identifierade m-anmärkningarna är att bidra till ökad tillförlitlighet och högre punktlighet. Arbetet är en del av branschsamarbetet Tillsammans för Tåg i Tid och när det gäller arbetet med m-anmärkningar kan man se att de förseningar som är kopplade till dessa typer av fel har minskat jämfört med samma tid förra året.

– Att förbättra standarden på järnvägen är ett mycket långsiktigt arbete som tar tid. Men detta är ett sätt att snabba på arbetet och jag känner mig nöjd när jag ser att det fungerar, säger Anna Lundman.