Stockholm Central och Tomteboda bangård står inför omfattande förändringar. Trafikverket utreder nu, på regeringens uppdrag, hur en ombyggnad bör utformas och genomföras för att möta framtidens behov. Första delrapporten är klar och visar på investeringar motsvarande 17 miljarder kronor, med sikte på byggstart efter 2026.
Förslag om ny spår- och plattformslayout
Trafikverkets pågående utredning föreslår att stationens plattformar ska bli längre, bredare och rakare för att kunna hantera fler och längre tåg. Samtidigt ska Tomteboda bangård byggas om för att ta hand om vändning och service av tåg som idag sker inne vid stationen.
Den nya layouten beräknas öka kapaciteten med upp till 40 procent. Utredningen omfattar även en ny resenärsgång under spåren vid Klarabergsviadukten samt ett nytt ställverk.
Bild: Trafikverket
Behov av modernisering
Plattformar, trappor och anslutningar är idag otillräckliga och skapar trängsel, särskilt i rusningstrafik. Stationen är inte heller fullt tillgänglig för resenärer med funktionsvariationer. Dessutom är servicefunktionerna för tågtrafiken föråldrade.
Trafikverket anser att ombyggnationerna bör påbörjas så snart som möjligt för att vara klara inom en 15–20-årsperiod. Arbetet planeras ske i etapper för att minska störningar.
Samarbete med Centralstaden
Projektet samordnas med Jernhusens planer på att överdäcka centralstationsområdet genom projektet Centralstaden. Överdäckningen syftar till att möjliggöra stadsutveckling och förbättrad tillgänglighet till stationen. Trafikverket är remissinstans i detaljplaneprocessen, som leds av Stockholms stad.
Tidplan och kommande beslut
Delrapport ett är färdigställd och ytterligare en delrapport väntas under hösten 2025. Slutrapporten lämnas vid årsskiftet 2025/2026. Byggstart kräver bland annat ett regeringsbeslut om Nationell plan för transportinfrastruktur, vilket förväntas våren 2026. Därefter kan projektet påbörjas, med färdigställande omkring 2045.
Kostnadsbild och funktioner
Den totala kostnaden för ombyggnationerna av bangårdar, spår och plattformar uppskattas till cirka 17 miljarder kronor. Den befintliga stationsbyggnaden kommer att vara kvar och fortsatt fungera som centralpunkt i stationens struktur. Tomteboda föreslås ta över ansvaret för serviceåtgärder som idag sker vid plattformarna i Stockholm C.
Källa: Trafikverket