Två viktiga järnvägsbroar klara i Åbo - trafiken återupptogs

Auraåns järnvägsbro. Projektet genomförs under perioden 2021 till 2026 och har fått stöd från Europeiska unionen både i planerings- och byggskedet. Foto: Finlands Trafikledsverk (Väylävirasto)
Auraåns järnvägsbro. Projektet genomförs under perioden 2021 till 2026 och har fått stöd från Europeiska unionen både i planerings- och byggskedet. Foto: Finlands Trafikledsverk (Väylävirasto)

Två viktiga broar inom järnvägsprojektet mellan Kuppis och Åbo – Nummens tunnelbro och Auraåns järnvägsbro färdigställdes nyligen. Tågtrafiken från Helsingfors återupptogs till Åbo centralstation. 

Bygget av de två broarna har nu nått sin strukturella färdigställande, vilket markerar en viktig milstolpe i projektet. 

– Både Nummens tunnelbro och Auraåns järnvägsbro är viktiga delmål för hela projektet och ett steg framåt för att förverkliga dubbelspåret mellan Kuppis och Åbo. Det är glädjande att se konkreta framsteg, säger projektchef Erkki Mäkelä vid Finlands Trafikledsverk.

Nya brokonstruktioner för både vägtrafik och järnväg

Den nya tunnelbron i Nummen är cirka 110 meter lång och 12,7 meter bred. Den består av en betongplatta med en fri höjd på 4,8 meter. Under bron går som tidigare två bilkörfält i båda riktningar. På sidan mot Aurån finns dessutom en gång- och cykelväg som öppnades för trafik. Denna gång- och cykelväg asfalteras i slutet av oktober, med undantag för den del som fortsatt används som byggväg och som därför färdigställs 2026.

Auraåns järnvägsbro är en spännbetongbro av balktyp med en längd på cirka 160 meter. Bron är en viktig länk i järnvägstrafiken till och från Åbo och ett nyckelelement i det planerade dubbelspåret på sträckan mellan Kuppis och Åbo.

Arbetet med broarna fortsätter även efter att de nu står strukturellt färdiga. Det handlar bland annat om skyddsstängsel längs spåren, räcken längs strandvägar samt komplettering av planteringar i de gröna områdena. Arbetet med växtligheten förväntas pågå även under 2025.

Kring byggarbetsområdet kvarstår vissa begränsningar. Till exempel är delar av rutten vid Kairispolku fortsatt stängd på grund av pågående byggtrafik.

Projektet bidrar till bättre tågförbindelser och stadsutveckling

Det övergripande målet med projektet mellan Kuppis och Åbo var att förbättra tågtrafiken i hela Egentliga Finland och längs Kustbanan. Den planerade dubbelspårsutbyggnaden ska ge en smidigare och mer pålitlig järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Åbo, vilket även utgör en del i planerna på en framtida snabbjärnväg mellan de två städerna.

Utöver bättre tågresor innebär projektet också förbättrad stadsutveckling i Åbo. Genom ombyggnationer vid bangårdarna frigörs mark för framtida stadsplanering. Området kring centralstationen moderniseras, vilket höjer både säkerheten och tillgängligheten för resenärer.

Källa: Finlands Trafikledsverk (Väylävirasto)