Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm har efter den senaste tidens diskussion om bland annat besiktningsverksamheten begärt en granskning om hur besiktningen sköts i praktiken. Besiktningen ska genomföras av internrevisionen tillsammans med oberoende konsulter. Vanligtvis är det styrelsen som beslutar om internrevisionens uppdrag.
Det ska nu ske en granskning av hur besiktningen sköts på järnvägen. Granskningen kommer att gälla Stockholm, Göteborg och Malmö. Både Trafikverket och entreprenörer berörs. Fokus för granskningen kommer att ligga på processer, rutiner och vilka åtgärder som utförs efter anmärkning.
Hela syftet med granskningen är att få fram förslag till åtgärder som förbättrar säkerheten ytterligare.
Undersökningen görs via intervjuer både på Trafikverket och hos entreprenörerna, granskning av kontrakten mellan parterna och andra styrande dokument som påverkar hur besiktningen till slut utförs i praktiken.
– Det är viktigt att vi belyser hur hela kedjan fungerar. Från dess att besiktning planeras, genomförs, anmärkningen görs, analysen, beslutsfattande och slutligen hur och när åtgärden tas om hand, säger Lars Vikström, revisionsledare för granskningen.
Gruppen kommer att titta på rutiner, bland annat hur man genomför besiktningar, återrapporterar besiktningsresultat, fattar beslut om åtgärder och genomför.
Arbetet ska resultera i en rapport med förslag på eventuella förbättringsåtgärder. En avrapportering ska göras vecka 8. Samtidigt pågår olycksutredningarna för de båda urspårningarna i Stockholm parallellt med granskningsarbetet.