Höghastighetsprojektet HS2 når milstolpe – Bromfordtunneln färdigställd i West Midlands

Tunnelborrmaskinen som användes för arbetet fick namnet Mary Ann, ett namn valt av lokalbefolkningen till minne av den brittiska författaren George Eliot, som föddes i regionen. Foto: HS2-projektet
Tunnelborrmaskinen som användes för arbetet fick namnet Mary Ann, ett namn valt av lokalbefolkningen till minne av den brittiska författaren George Eliot, som föddes i regionen. Foto: HS2-projektet

Höghastighetsprojektet HS2 har nått ett viktigt delmål med färdigställandet av Bromfordtunneln, som är den första järnvägstunneln inom projektet. Tunneln, som sträcker sig drygt fem och en halv kilometer, förbinder orterna Water Orton i Warwickshire med Washwood Heath i Birmingham. Det gör den till den längsta järnvägstunneln i West Midlands.

Utöver tunnelbygget har en 24 hektar stor tidigare industrimark i Washwood Heath förberetts för framtida logistik- och affärsverksamhet. Området beräknas skapa över tusen nya arbetstillfällen för lokalbefolkningen när det tas i drift.

Viktig länk i en större struktur

Arbetet med att färdigställa Bromfordtunneln är en del av den större infrastrukturen inom HS2, där höghastighetståg så småningom ska trafikera sträckan mellan London och norra England. Nästa etapp i projektet är konstruktionen av Delta Junction – en komplex förgreningspunkt med tretton viadukter som ska binda samman London, stationen Interchange i Solihull och Birmingham Cutzon Street.

Totalt grävde tunnelborrmaskinen Mary Ann ut ungefär en miljon ton jord, som nu kommer att återanvändas för att bygga upp denna viktiga järnvägsknutpunkt.

– Dagens genombrott är en milstolpe i landets största infrastrukturprojekt. Det öppnar vägen till Birmingham och är ett ingenjörstekniskt genombrott för hela regionen – sade Lord Hendy, brittisk järnvägsminister, vid ceremonin i Washwood Heath.

Ett projekt med både potential och prövningar

Trots framstegen har HS2-projektet under de senaste åren mött betydande ekonomiska utmaningar. Kostnadsökningar och förseningar har tvingat regeringen att omvärdera delar av projektet. I oktober 2023 meddelade regeringen att den norra delen av HS2, sträckan mellan Birmingham och Manchester, avbryts på obestämd tid på grund av ökade kostnader.

Kritiker menar att detta urholkar projektets syfte att förbättra järnvägskapaciteten i hela landet. Samtidigt menar regeringen att det är nödvändigt att fokusera på delar av projektet där samhällsnyttan kan realiseras inom överskådlig tid.

Storbritannien färdigställer sin första tunnel i HS2-projektet

I West Midlands pågår arbetet dock oförtrutet. Enligt regeringen kommer projektet att bidra med motsvarande cirka tio miljarder brittiska pund till regionens ekonomi under de kommande tio åren. Totalt arbetar runt tiotusen personer och fyra hundra företag direkt eller indirekt med HS2 i området.

– Det är mycket arbete kvar innan vi är i mål. Men idag kan människor i West Midlands börja se hur regeringens plan att knyta samman bostäder, arbetsplatser och infrastruktur tar fysisk form – sade Lord Hendy vidare.

Källa: UK Department for Transport / HS2 Ltd / BBC News