Stockholms Hamnar har tagit ytterligare ett viktigt steg för en mer hållbar sjöfart genom att inviga Sveriges andra elanslutning för internationella kryssningsfartyg. Två anläggningar gör det nu möjligt för fler fartyg att koppla upp sig till el vid kaj, vilket minskar utsläpp till luft samt ljudnivåer. Detta är tänkt att stärka Stockholms position som en premiumdestination för hållbar kryssningstrafik.
Stockholms Hamnar har nu invigt Sveriges andra elanslutning för internationella kryssningsfartyg. Den nya anläggningen på Stadsgården 160 togs i drift den 12 maj när Viking Jupiter anslöts till anläggningen. Redan i fjol invigde Stockholms Hamnar Sveriges allra första elanslutning för kryssningsfartyg.
Den nya högspänningsanläggningen är byggd enligt internationell standard och gör det möjligt för fartyg att stänga av sina hjälpmotorer när de ligger vid kaj. Detta minskar utsläppen till luft och minskar ljudnivån. Med de nya elanslutningarna kan Stockholms Hamnar ansluta ungefär hälften av alla kryssningsanlöp i Stockholm. Den el som används är 100 procent grön och kommer från förnybara källor som vind- och vattenkraft.
Att bygga ut landelanslutningen för fartyg är en av hamnens mest centrala åtgärderna för att nå miljö- och klimatmålen. Tillsammans med tre andra Östersjöhamnar – Köpenhamn/Malmö, Århus och Helsingfors – har Stockholms Hamnar fått EU-bidrag för investeringen i landelförsörjning vid Stadsgården 160.
Sedan lång tid tillbaka erbjuder Stockholms Hamnar mottagningsanläggningar för svart- och gråvatten från fartyg, och vid 80 procent av alla internationella kryssningsanlöp i Stockholm används dessa anläggningar. De flesta kryssningsfartygen har egna reningsverk ombord och kan även spara avloppsvatten i sina tankar under längre perioder för att sedan lämna i annan hamn. Fartyg har skyldighet att lämna sitt fasta avfall i hamn, och källsorterat avfall ger reducerade avfallsavgifter.
En stor del av färjetrafiken i Stockholms Hamnar elansluter sedan länge till landström.
Källa: Stockholms Hamnar