All tunnelsprängning klar mellan Skärholmen och Sätra

Totalt har 12500 meter bergtunnel sprängts ut i området. Det som kvarstår att spränga ut är tunnlarna från Sätra hamn till Lovön. Foto: Tafikverket
Totalt har 12500 meter bergtunnel sprängts ut i området. Det som kvarstår att spränga ut är tunnlarna från Sätra hamn till Lovön. Foto: Tafikverket

Nu har det sista genomslaget gjorts i E4 Förbifart Stockholms ramptunnlar mellan Skärholmen och Sätra. Den första salvan sprängdes i Skärholmen 2016 och nu är alla tunnlar i södra änden av E4 Förbifart Stockholm utsprängda.

Nu väntar arbetet med att klä in tunnlarna med väggar och tak, brunnar och teknik ska monteras och komma på plats. Närmast framöver fortsätter vi med att förstärka bergtunneln med bult och betong.

– Nu när vi är klara med att spränga ut tunnlarna i Skärholmen och Sätra är det full fart framåt som gäller. Vi har kommit en bit under ön Kungshatt och det har gått bra. Planen är att vara klar med tunnlarna under Kungshatt till sommaren 2021. Nästa genomslag är i huvudtunnlarna i Mälarpassagen som sker i sommar, berättar Linus Levinson projektledare för tunnelbygget i Skärholmen och Sätra.