130 meter långa kryssväxlar lyfts in i Västlänken

Spåren monterades på betongblock medan de låg på marken, innan hela anläggningen lyftes upp till rätt höjd. Foto: Trafikverket
Spåren monterades på betongblock medan de låg på marken, innan hela anläggningen lyftes upp till rätt höjd. Foto: Trafikverket
Cirka 16 kubikmeter betong krävdes för att fylla tråget upp till betongblocken och spåren. Alla block måste undergjutas noggrant, med jämn fördelning av betongen och utan att några luftfickor uppstår. Foto: Trafikverket
Cirka 16 kubikmeter betong krävdes för att fylla tråget upp till betongblocken och spåren. Alla block måste undergjutas noggrant, med jämn fördelning av betongen och utan att några luftfickor uppstår. Foto: Trafikverket

Västlänkens nästa stora fas inleds när spårläggningen i tunneln drar igång i augusti. En 20 meter lång testmodell av det ballastfria spåret har färdigställts och godkänts. Därmed kan installationen av det tekniskt avancerade spårsystemet, med specialdesignade växlar och kryss, påbörjas.

Arbetet med Västlänken går in i en ny fas. En fullskalig testmodell av det ballastfria järnvägsspåret har byggts och testats. Testen visar att tekniken fungerar enligt plan. Tekniken, som blir allt vanligare i moderna tågtunnlar, kommer att användas i hela Västlänkens tunnel.

Modellen byggdes med samma material och metod som ska användas i tunneln. Syftet var att försäkra sig om funktion och kvalitet.

Byggnationen av testmodellen gick precis som planerat. Vi har säkerställt att vi får den kvalitet och funktion som vi förväntade oss, säger Petra Rydén, byggledare bana inom BEST.

I augusti inleds arbetet med att lägga järnvägsspåren inne i tunneln. Det markerar ett steg mot öppningen av projektets första etapp i december 2026.

Spåren monterades på betongblock medan de låg på marken, innan hela anläggningen lyftes upp till rätt höjd. Foto: Trafikverket
Spåren har lyfts upp cirka en meter ovanför marken. I kurvorna lutar spåret. Då gäller det att använda betong som inte är för lös. Om den rinner för mycket blir det svårt att forma och behålla lutningen. Foto: Tafikverket
I ett ballastfritt spår gjuts rälsen fast direkt i en betongplatta, där rälsen hålls på plats med betongblock istället för traditionella slipers. Varje block omges av ett gummiskikt som dämpar ljud och gör det möjligt att byta ut blocken vid behov. Resultatet blir en stabilare anläggning som kräver mindre underhåll. Foto: Trafikverket
Det gick åt cirka 16 kubikmeter betong för att fylla upp hela tråget till betongblocken och spåren. Foto: Trafikverket

Ballastfria spår i tunnlar
Traditionella spår bygger på räls och slipers omgivna av sten. I ett ballastfritt system gjuts rälsen fast i betongblock, omgivna av gummi som dämpar ljud och möjliggör utbyte.

Det minskade underhållsbehovet innebär att vi inte behöver stänga av spåren lika ofta. Järnvägen blir mer robust och tillförlitlig, säger Sara Högström, projektledare för BEST.

Denna konstruktion tar mindre plats och lämpar sig särskilt väl för tunnlar.

Så byggdes testmodellen
Arbetet inleddes med att ett tråg gjöts för att efterlikna tunnelns förutsättningar. Spåren monterades sedan på betongblock och lyftes till rätt höjd innan hela konstruktionen fixerades.

Vi jobbar med millimeterprecision. Spåren måste ligga exakt rätt för att tågen ska gå stabilt och säkert, säger Petra Rydén.

Omkring 16 kubikmeter betong användes för att fylla tråget. Vid undergjutningen fördelades betongen noggrant.

Det är också viktigt att få rätt lutning mot avvattningsrännorna. I kurvorna är fallet brant, och då gäller det att betongen inte är för lös. Om den rinner för mycket blir det svårt att forma och behålla lutningen, förklarar Niklas Elfström, byggledare betong inom BEST.

Specialbyggda växlar
Den första etappen får 5 000 meter järnvägsspår och 16 växlar. Flera är kryssväxlar där flera funktioner kombineras.

Det största krysset mäter 130 meter och lyfts på plats i ett stycke innan det gjuts fast.

–  Vi har växlar som är specialdesignade för tunnelns krav på utrymme, ljud och säkerhet. De finns inte som standard, utan är framtagna specifikt för Västlänken, säger Petra Rydén.

Systemet kan komma att användas i andra järnvägsprojekt.

På väg mot öppning
Att testmodellen är godkänd innebär att installationen i tunneln kan börja.

Det märks att vi börjar närma oss slutet. Nu handlar det om att få allt på plats, förutom spår, installerar vi el, signaler och kommunikationssystem, avslutar Sara Högström.

Hela tråget gjöts ända upp till blocken och spåren. Foto: Trafikverket
Spåren måste ligga exakt rätt för att tågen ska gå stabilt och säkert. Foto: Trafikverket
När allt var på plats var det dags för att gjuta fast konstruktionen, men först fixerades spåret med så kallad nivellering. Det är en metod för att justera spårens läge med stor noggrannhet. Foto: Trafikverket
Testmodellen av det ballastfria spåret är gjuten. Hela Västlänkens tunnel ska byggas med denna teknik. Det innebär bland annat minskat underhållsbehov och att järnvägen blir mer robust och tillförlitlig. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket