Renova kör med flytande biogas

Foto: Renova

Renova tar ett steg mot att miljöanpassa även de riktigt tunga transporterna och blir nu ett av de första företagen i landet att köra med flytande gas som bränsle i så kallade metandieselmotorer. Resultatet beräknas bli en minskning av koldioxidutsläppen med nära 80 procent.Det är till att börja med en av Renovas dragbilar för slagg från avfallskraftvärmeverket i Sävenäs som nu byts ut mot Volvos nya metandieselbil som kan gå både på gas och på diesel.Renovas nya bil kommer att gå kontinuerligt mellan avfallskraftvärmeverket i Sävenäs till Tagenedeponin. Totalt handlar det om cirka tio turer varje dygn med 30-35 ton slagg i varje last. På vägen passeras landets första tankstation för flytande gas, LNG, som invigdes i höstas vid Stigs Center på Hisingen. Men här behöver man inte stanna så ofta eftersom den flytande gasen beräknas ge en räckvidd på upp mot 800 kilometer på en tank, vilket ska jämföras med en traditionell gassopbil med tändstiftmotor tankad med komprimerad gas som klarar 200 kilometer.Metandieseltekniken sammanför gasens fördelar med dieselmotorns cirka 30-40 procent högre verkningsgrad, jämfört med tändstiftsmotorer. Lastbilen förbrukar därmed betydligt mindre energi jämfört med traditionella gaslastbilar.