Ekerövägen försenas ett år

Illustration på den färdiga Ekerövägen, Tillflykten-Edeby. Bild: Trafikverket
Illustration på den färdiga Ekerövägen, Tillflykten-Edeby. Bild: Trafikverket

En del av Ekerövägens nya kollektivkörfält kan inte öppnas för trafik 2023 som planerat. Det gäller sträckan mellan Edeby och Nockebybron. Istället bedöms det bli färdigt 2024. För att störa framkomligheten så lite som möjligt flyttar Trafikverket .

Öppningen av det nya kollektivkörfältet mellan Edeby och Nockebybron flyttas fram till 2024. Sträckan mellan Tappström och Edeby blir klar under 2023 som planerat. Orsaken är bland annat att Trafikverket under arbetet upptäckt att detaljer i handlingarna varit felaktiga när det gäller markhöjder och mängden ledningar i marken. Detta har gjort att Trafikverket måste lägga till arbeten, som blir mer tidskrävande och komplicerade av att man arbetar på begränsade ytor genom världsarvet Drottningholm.

Även korta störningar får stora konsekvenser med långvariga köer på Ekerövägen. En del av arbetena på Nockebybron måste utföras med svängspannet i öppet läge med avstängd trafik och risk för långvariga köer. Trafikverket skjuter därför upp breddningen av Nockebybron tills E4 Förbifart Stockholm har öppnat nya vägar från Ekerö till fastlandet i norr och i söder 2030.

– Ekeröborna har visat stort tålamod under vårt arbete med vägen, säger Tomas Flykt, projektledare Trafikverket. Vi vill inte riskera stora och långvariga köer, därför väntar vi med bron tills det finns två nya vägar mellan Ekerö och fastlandet.

Detta innebär att den drygt 700 meter långa Nockebybron förblir trefilig tills att den kan breddas till fyra filer.

– För att underlätta för rusningstrafiken kommer vi att undersöka möjligheten att, som en tillfällig lösning, använda mittkörfältet omväxlande mot Bromma och mot Ekerö, säger Tomas Flykt.