E6/E20 stängs helt i båda riktningar 13-30 maj vid trafikplats Alnarp. Då rivs den gamla bron i trafikplatsen och en ny bro skjuts på plats. Lanseringen av den 9000 ton tunga bron är en av de tyngsta broflytten som gjorts i Sverige. För att kunna bygga ut järnvägen mellan Malmö och Lund måste Trafikverket bygga om motorvägsbron vid trafikplats Alnarp, norr om Malmö. Trafiken leds om på andra vägar när vi knuffar den sista av tre broar på plats.
Rivningen och lanseringen av den nya bron beräknas ta 18 dagar. Det som främst tar tid är rivningen av den gamla bron och de jordmassor som ska hanteras när vägbankerna grävs ut och återfylls, och att bygga den bana som bron ska rulla på. Efter lanseringen ska E6an återställas, vilket också är tidskrävande.
– Vi kommer att arbeta i stort sett dygnet runt med maskiner och arbetsfordon igång hela tiden, och vissa moment kan vara störande för de närmaste grannarna till bygget, säger Petter Holmqvist, Trafikverkets projektledare för brokonstruktioner i Fyrspåret.
Betongbron som ska skjutas på plats har byggts precis intill E6 och den gamla bron. Bron kommer först att lyftas med kraftiga domkrafter för att sedan skjutas långsamt fram i små steg. Att flytta bron kommer att ta 10-12 timmar.
– Brolanseringen kommer att utföras av samma företag som lanserade de två broarna hösten 2018. Den stora skillnaden är tyngden på bron. Då vägde den tyngsta bron 3 200 ton. Denna bro väger nästan 9 000 ton, vilket lär vara den tyngsta lanseringen av en bro som gjorts i Sverige, säger Petter Holmqvist.
För att få plats under den gamla bron används en pålningsmaskin med en kortare rigg.
Att den nya motorvägsbron väger betydlig mer än den gamla bron kommer kräva en hel del förberedelser. Därför pålas just nu för en stabil grund där bron ska stå. Även marken under den bana som bron ska rulla på förstärks med pålar. En utmaning är att påla under den gamla bron eftersom det inte finns plats för en vanlig pålningsmaskin med en hög rigg som slår ner pålar. Istället görs pålningen med en annan metod och med pålar av stål.