Efterfrågan på transporter med vägfärja, ökar. Nu har ett avtal om byggnation av Sveriges genom tiderna största vägfärja undertecknats. Fartyget kommer att levereras sommaren 2014.
Fartyget kommer att bli 100 meter långt och 18 meter brett. Det byggs för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfarten är 11 knop. Unikt för just detta fartyg är att det byggs med tre filer som anpassats särskilt för tunga transporter. Skrovet är utformat så, att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå.
Den nya vägfärjan kommer primärt att sättas in i trafik på Gullmarsleden som går över Gullmarsfjorden strax utanför Lysekil. Leden är knappt 2 kilometer lång. Gullmarsleden är en av landets tyngst trafikerade färjeleder med omkring 100 000 transporterade fordon per månad. En betydande andel av dessa utgörs av tunga lastbilstransporter till och från Lysekil.
Anbudet att bygga det nya fartyget har gått till det finska varvet Uudenkaupungin Työvene Oy i Nystad, norr om Åbo i Finland. Avtalet undertecknades vid Trafikverkets rederikontor i Vaxholm av Trafikverkets rederichef Anders Werner och rederiets vd Harri Putro.
– Den nya vägfärjan kommer att effektivisera framförallt de tunga transporterna till och från Lysekil. Vägfärjan är ett tydligt exempel på intermodalitet i transportsystemet, där olika typer av transportsätt samverkar. Ombord på färjan får lastbilarna stänga av sina motorer och åka kollektivt, vilket är gynnsamt för miljön, säger Anders Werner.