Nyköpings nya resecentrum växer fram

Brunnsgatan när resecentrum är klart, sett norrifrån. Foto: WSP Sverige AB
Brunnsgatan när resecentrum är klart, sett norrifrån. Foto: WSP Sverige AB

I centrala Nyköping byggs ett nytt resecentrum som en del av Ostlänken, den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping. Resecentrumet ska möta framtidens behov med fler och längre plattformar, nya entréer och förbättrade passager för gående och cyklister. Arbetet pågår vid bangårdsområdet och planeras vara klart 2027.

Nytt resecentrum byggs i centrala Nyköping
Vid bangårdsområdet i centrala Nyköping byggs ett nytt resecentrum som en del av Ostlänken. Det blir en modern knutpunkt med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik. Reseanläggningen ligger på bibanan mellan Brunnsgatan och den nuvarande stationsbyggnaden.

Både entrébyggnaderna och bussterminalen är inspirerade av historiska byggnader i Nyköping. Bild: Trafikverket
Interiörbild Bild: Trafikverket

Två nya entrébyggnader uppförs på varsin sida av spåret, i tegel och glas, med hiss och rulltrappor. Byggnaderna inspireras av lokala historiska hus i rött tegel, bland annat stationsbyggnaden och Tingshuset. Vid den norra entrén byggs utrymme för korttidsparkering med bil.

Plattformarna blir fler, bredare och längre, vilket möjliggör fler tåg. Två nya passager byggs: en för gående och en för både gående och cyklister. Västra passagen, som blir åtta meter bred, får konstnärlig utsmyckning, hiss och trappor till mittplattformen.

Plattformarna blir bredare. Bild: Trafikverket/WSP Sverige AB
Rulltrappan Bild: Trafikverket/WSP Sverige AB

Del av Ostlänken – en ny järnvägsförbindelse
Projektet är ett av fem nya resecentrum längs Ostlänken, en 16 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Syftet är att öka kapaciteten i tågtrafiken, förkorta restider och skapa punktligare avgångar.

Bygget i Nyköping genomförs i samverkan med kommunen. Trafikverket ansvarar för järnvägsplanen och kommunen för detaljplanen. Arbetet startade i juni 2022. Trafikverkets del beräknas vara klar i slutet av 2027, medan kommunens arbete fortsätter in i 2028.

Karta över arbetsområdet Bild: Trafikverket

 

Fler insatser i området under byggtiden
I samband med byggnationen har arbeten vid järnvägsbroarna genomförts. En skyddsportal sätts upp mot järnvägsspåret för att möjliggöra spontning under fortsatt tågtrafik. 

Längs Norra Bangårdsgatan anläggs en ny gång- och cykelväg, samt en allé för att bevara grönska. Terrasser och grönytor byggs i anslutning till Västra passagen.

Gångtunnel med ny gång- och cykelväg. Bild: Trafikverket/WSP Sverige AB
Både entrébyggnaderna och bussterminalen är inspirerade av historiska byggnader i Nyköping Bild: Trafikverket/WSP Sverige AB

Källa. Trafikverket