Den 21 kilometer långa motorvägen Förbifart Stockholm, som tidigare planerades för byggstart i slutet av 2012, skjuts upp med ett år. Det är de omfattande tillståndsprocesserna som gör att byggstarten dröjer. Den nya prognosen är att bygget av förbifarten kan komma igång under andra halvåret 2013.
Det senaste året har Trafikverket bland annat fokuserat på arbetsplanen, som snart skickas iväg för fastställande. Man har ansökt om fyra miljödomar. Därtill är det ett stort antal detaljplaner som ska antas och vinna laga kraft i de berörda kommunerna
– Under sommaren har vi ställt ut arbetsplanen. Vi har fått in ett antal synpunkter på projektet som vi har tagit ställning till och besvarat, däribland individer och företag som har synpunkter på förbifartens sträckning och privatpersoner som är oroliga för sin fastighet, säger Louise Melander, informationsansvarig för Förbifart Stockholm på Trafikverket.
Tunnelsimulatortest och komplexa tillståndsprocesser
Trafikverket har även genomfört geotekniska och miljötekniska markundersökningar och provtagningar i Kungens Kurva och Akalla/Häggvik, där man planerar att anlägga stora trafikplatser. Tidigare i projektet gjorde man omfattande bergundersökningar som visade att förbifartens sträcka lämpar sig väl för tunnelbygge.
– Eftersom arton av förbifartens tjugoen kilometer kommer att bestå av tunnlar har vi även testat hur människor reagerar när de kör i långa tunnlar. Testerna i en tunnelsimulator syftar till att ta reda på hur en omväxlande och intressant gestaltning påverkar förarens möjligheter att orientera sig och känna sig trygg och alert under jord, säger Louise Melander.
Ett femtiotal entreprenader
Under våren pågår tillståndsprocessen parallellt med projekteringsarbetet. Eftersom förbifartens tunnlar kommer att påverka grundvattennivån har projektet ansökt om miljödomar. Huvudförhandlingar i mark- och miljödomstolen väntar under våren.
Projektbudgeten ligger dock fast vid de 27,6 miljarder i 2009 års prisnivå som Trafikverket räknat med sedan tidigare.
– Vi siktar på byggstart under 2013, men det är svårt att sätta ett exakt datum eftersom det rör sig om ett komplext projekt med en omfattande tillståndsprocess. Vi är helt enkelt beroende av att samtliga tillstånd går i lås, det är besluts- och domstolsprocesser som vi inte själva äger. Det gäller såväl att arbetsplanen som de många detaljplanerna och de fyra måldomarna ska vinna laga kraft, säger Louise Melander.
Konsultupphandling godkändes efter överprövning
Efter överprövning godkändes till slut upphandlingen av konsulter får bygghandlingarna för Förbifart Stockholm, men några av de planer som nämns ovan kommer sannolikt att överklagas.
– Vi planerar att vara beredda för byggstart under 2013. . Först när samtliga tillstånd är klara handlar vi upp de stora entreprenader som ingår i projektet, säger Louise Melander.
Eftersom förbifartens tunnlar sträcker sig under naturskyddade och kulturhistoriskt värdefulla områden bland annat på Lovön, fraktas merparten av sprängmassorna från tunnelarbetena där bort sjövägen. Först ut i projektet är därför de tre provisoriska hamnar som ska användas i samband med byggprojektet, en i Sätra och två på Lovön.
Trafikverket har, med hjälp av en extern kulturarvsexpert, genomfört en kulturarvskonsekvensbeskrivning av hur Förbifart Stockholm påverkar världsarvet Drottningholms slott och dess omgivningar på Lovön. Studien visade att det är biltrafiken förbi Drottningholm som är det största hotet mot världsarvets värden.