”Höj ambitionen om ett sammanhållet snabbtågssystem”

Foto: Bombardier
Foto: Bombardier

Branschföreningen för järnvägsindustrin i Sverige, Swedtrain går ut med att man välkomnar infrastrukturministerns besked om att Trafikverket får i uppdrag att utreda delsträckan Linköping–Göteborg av Götalandsbanan och dessutom delsträckan Jönköping–Malmö av den så kallade Europabanan.

Under 2012 så beslutade regeringen om en helt ny spårsträckning för snabbtåg mellan Stockholm och Linköping samt en utbyggnad av Västra stambanan med dubbla spår mellan Göteborg och Borås via Landvetter. Swedtrain har länge drivit frågan om en sammanhållen stambana för snabbtåg som länkar samman Sverige med Danmark och övriga Europa.

– Ett sammanhållet snabbtågssystem i Sverige mellan våra största städer och vidare till resten av Europa är en viktig framtidsinvestering som är avgörande för nyinvesteringar och etableringar av stora företag i Sverige, för att öka den svenska tillväxten och exporten och för större arbetsmarknadsregioner, säger Klas Wåhlberg, ordförande i Swedtrain.

Regeringen tog ett första steg mot förverkligandet av en ny stambana då man pekade ut att delsträckorna Järna–Linköping samt Mölnlycke–Bollebygd ska ingå i den nationella planen för transportsystemet för perioden 2014-2025. För att regeringen ska kunna ta ställning till fortsatt utbyggnad av det nya stambanesystemet i sin helhet krävs fördjupat underlag avseende övriga sträckor mellan Stockholm-Göteborg/Malmö. Idag saknas uppdaterade underlag för de kvarvarande sträckorna.

– Att regeringen nu får ett fördjupat underlag redan i slutet av februari gör att regeringen har möjlighet att höja ambitionen i det kommande beslutet om den nationella planen. Vi menar att Sverige måste påbörja byggandet av ett snabbtågssystem mellan våra största städer inom den kommande planperioden, säger Klas Wåhlberg.