Grönt ljus för bygget av Ostlänkens bibana i Nyköping

Bibanan, som vid Ekensberg i Nyköping övergår till enkelspår och ansluter till den befintliga järnvägen, får två nya passager. Foto: Trafikverket
Bibanan, som vid Ekensberg i Nyköping övergår till enkelspår och ansluter till den befintliga järnvägen, får två nya passager. Foto: Trafikverket

Järnvägsplanen för Nyköping Bibana har nu vunnit laga kraft efter regeringsbeslut den 8 maj. Det innebär att projektet för Ostlänken i Nyköping tar ett avgörande steg framåt. Planen möjliggör fortsatta förberedelser inför byggnation, med planerad produktionsstart för förarbeten nästa år.

Projektet går vidare med förberedelser
Regeringens beslut den 8 maj att järnvägsplanen för Nyköping Bibana nu vunnit laga kraft innebär att nästa fas i projektet kan inledas.

– Vi är glada att ännu en pusselbit fallit på plats som möjliggör planerad produktionsstart för förberedande arbeten under nästa år, säger Daniel Hildén, projektchef.

Beslutet ger klartecken för att gå vidare med de tillstånd och förberedande arbeten som krävs inför byggstart. Med laga kraft följer även rättighet och skyldighet att lösa in de fastigheter som påverkas av järnvägens dragning.

De kommande arbetena omfattar bland annat åtgärder kopplade till art- och bullerskydd. Samtidigt fortsätter planering och projektering inför byggstart av de större delarna, som är planerade till 2027.

Förgrening genom tätorten
Bibanan i Nyköping blir en förgrening av Ostlänken som går genom tätorten och knyter samman Nyköpings resecentrum och Skavsta resecentrum med den nya dubbelspåriga järnvägen. Järnvägsplanens sträcka är cirka åtta kilometer och delas upp i en östlig och västlig del. Mellan dessa ligger Nyköpings resecentrum, som omfattas av en egen järnvägsplan.

Ostlänken är en ny järnväg mellan Järna och Linköping, totalt 16 mil lång. Den syftar till att möjliggöra fler tågresor och bidra till regional utveckling, ökad arbetspendling och större arbetsmarknadsregioner.

Flera delsträckor genom kommunen
Den nya järnvägen genom Nyköpings kommun blir cirka 73 kilometer lång. En särskild bibana på cirka elva kilometer planeras genom tätorten.

Längs denna förgrening planeras två resecentrum: ett centralt beläget Nyköpings resecentrum samt ett vid Skavsta flygplats.

Ostlänken i Nyköpings kommun är uppdelad i fem delsträckor:

  • Sillekrog–Sjösa
  • Sjösa–Skavsta, inklusive Skavsta resecentrum
  • Skavsta–Stavsjö
  • Nyköping Bibana
  • Nyköpings resecentrum

Källa: Trafikverket