Nu når de två parallella stållådorna för den knappt 400 meter långa bron över Ljungan det södra landfästet. Bron är den näst längsta av de 33 broar som ingår i projekt E4 Sundsvall.
– Arbetet har gått väldigt bra och att stållådorna nu når över hela älven blir den första av många milstolpar som projektet passerar under 2013, säger Anders Westlund, Trafikverkets projektledare för broarbetena på delen mellan Myre och Skönsmon.
Stållådorna som sammanlagt väger cirka 1800 ton började lanseras, skjutas ut, från det norra brofästet i mitten av oktober. Nu, drygt tre månader senare, har de nått över Ljungan till brons södra landfäste. I och med att lanseringen är klar vidtar bland annat justeringsarbeten samt montage av lager och tvärbalkar.
Bron är en så kallad samverkansbro vilket innebär att en betongplatta ska gjutas fast ovanpå stållådorna. Stållådorna som tillverkats i Finland har transporterats till Ljungan i cirka 20 meter långa och tre meter breda delar. Stållådorna har allt eftersom svetsats samman innan de etappvis skjutits ut från norra sidan älven till den södra.
– Lanseringen är ett tekniskt avancerat arbete som kräver stor noggrannhet med tanke på lådornas storlek, vikt och längd, berättar Anders Westlund.
– Själva lanseringen har utförts med hjälp av hydraulik som kan jämföras med gigantiska domkrafter som kan skjuta ut lådorna över älven cirka 10 meter per timme.
Planen är att kunna börja gjuta betongdelen av farbanan under april med hjälp av en speciell formvagn. Det kommer att gå åt nära 3000 kubikmeter betong och 800 ton armering till farbanan, som gjuts fast i stållådorna med hjälp av cirka 18 000 tusen så kallade studsar. Totalt kommer 10-15 personer att jobba med formvagnen, ett arbete som beräknas pågå fram till hösten 2013.