Lägre medelhastigheter på svenska vägar

Foto: Johan Ardefors
Foto: Johan Ardefors

Medelhastigheten på det statliga vägnätet har minskat med 4 procent sedan 2004. Det motsvarar en minskning av dödligheten på vägarna med nästan 20 procent. Det visar en hastighetsmätning, som Trafikverket gjort under 2012.

Lägre hastigheter är ett av de viktigaste bidragen för att uppnå målet om en halvering av antalet omkomna och färre allvarligt skadade på väg, till år 2020. Det ger också positiva effekter på miljön, såsom minskade utsläpp av koldioxid, bättre luftkvalitet och minskade bullernivåer.

Sedan en liknade hastighetsmätning gjordes under 2004, har omfattande förändringar av hastighetsgränserna gjorts på det statliga vägnätet. Detta har inte påverkat framkomligheten negativt. Ett stort antal vägar med hastighetsgränsen 90 km/h har under de senaste åren sänkts till 80 km/h, likaså har ett stort antal vägar med mycket trafik mittseparerats och kunnat justerats till 100 km/h. Utifrån den totala trafikmängden har därmed trafiksäkerheten höjts, utan att framkomligheten blivit sämre.

Hastighetsöverträdelserna har minskat sedan den senaste mätningen med 6 procent. Utbyggnaden av trafiksäkerhetskamerorna och ett generellt förbättrat körsätt bedöms vara orsaken till dessa positiva resultat.

Även om trafikanterna kör långsammare så är det långt kvar till målet om en 80-procentig hastighetsefterlevnad 2020. Under 2012 följde endast 46 procent av trafikanterna gällande hastighetsgränser.