Nästan på dagen två år efter den alvarliga lanseringsolyckan på entreprenad 10 ligger nu brobalken över Umeälven på plats. Under fredagen lanserades den sista delen av balken fram och landade på det norra brofästet.
Det gick inte att ta miste på de glada, lättade och stolta minerna vid brofästet. Sedan den allvarliga olyckan 2020 har alla inblandade arbetat outtröttligt för att nå fram till den här stunden.
– Vår entreprenör och underentreprenörerna har kämpat på och jobbat sju dagar i veckan för att rädda brobalken och få den på plats. Det har varit ett extremt arbete på alla sätt, från att landa i en lösning för att rädda balken på flera hundra ton 35 meter upp i luften, till att få en fungerande teknisk lösning på plats. Det har inte varit en enkel resa, konstaterar Gerhard Barrestål, projektledare Trafikverket.
Det var i samband med lansering till brostöd tre som stålbalken som utgör grunden till broöverdelen kom i okontrollerad glidning, något som bromsanordningarna inte var dimensionerade för. Brobalken gled med hög fart ut över älven, klättrade upp på ett stöd innan den gled av det södra landfästet och böjde sig över stöd två och balkens framfart bromsades upp. Lyckligtvis så skadades ingen person allvarligt vid olyckan. Både balken och brostöden skadades och har reparerats.
– Nu påbörjas arbetet med att armera och gjuta själva brofarbanan. Brofarbanan gjuts fast på stålbalken och gjutningen medverkar till att konstruktionen förstyvas ytterligare så att man klarar de trafiklaster som bron är avsedd för, säger Gerhard Barrestål.
Bron över Umeälven är den sista delen av byggandet av Västra länken, Umeåprojektet och beräknas färdig sommaren/hösten 2023.