Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palage som är samordnare av trafik och infrastruktur i Härjedalens kommun.
Med sina ungefär 3 000 invånare är Sveg ingen tungviktare som tätort betraktat. Men faktum är att Sveg har varit en hub länge. Tidigare som tingsort, ett kyrkligt nav och järnvägsknut. Men även inom både persontrafik och tung trafik som hub för tankning av alla möjliga sorters energier.
Men till skillnad från förut, när att ladda depåerna har handlat om att stanna i tio minuter för att fylla tanken, köpa en glass och kila in på toa, kommer omställningen till elektrifierad trafik att innebära stora förändringar för Sveg som tätort.
– Det är ett tryck som är helt galet vissa perioder under året!
Det säger Per Palage som är samordnare för trafik och infrastruktur i Härjedalens kommun. Han berättar hur kommunen insett att den behöver förändra hela tänket kring hur orten ska kunna ta emot alla som inte ska stanna bara i tio minuter för att tanka, utan kanske i 45 minuter eller längre för en laddning.
– Till att börja med har vi tänkt arrendera ut delar av personalparkeringen som hör till medborgarhuset och kommunhuset till olika aktörer som kan sätta upp snabbladdstationer. Men vi måste också tillsammans med Trafikverket se över hela trafikmiljön och skapa en trafiksäker miljö när trafikmängden ökar i Sveg, bland annat titta på hur det ser ut med på- och avfarter.
Ett annat område med tillväxtpotential är restaurang och handel.
– Det har uppstått ett helt nytt rörelsemönster som ställer nya krav på samarbete mellan kommunen och det lokala näringslivet för att Sveg ska vara besöksvänligt och serviceinriktat, konstaterar Per Palage.
Stolpe in i Stad och Land, SiSL, Mellersta Norrland fokuserar på att skapa goda förutsättningar för laddbara bilar i Västernorrlands och Jämtlands län. Vår finansiering får vi från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland, Länsstyrelsen Västernorrland, BioFuel Region, Länsstyrelsen Jämtland, HEMAB samt Kramfors och Sollefteå kommuner.