Hamnavtal på 25 år ska bana väg för grön energiomställning

Flygbild över skarvikshamnen. Bild: Göteborgs Hamn.
Flygbild över skarvikshamnen. Bild: Göteborgs Hamn.

Ett nytt 25-årigt avtal mellan Göteborgs Hamn och Inter Terminals Sweden reglerar arrende av mark- och bergrumsytor samt varuhamnsavgifter. Avtalet förväntas ge båda parter bättre planeringsförutsättningar för framtida investeringar kopplade till energiomställningen i hamnområdet.

Reglerar avgifter och tillgång till hamnens ytor
Parterna undertecknade avtalen den 1 juli. Dessa omfattar både arrende för utrymmen ovan och under mark samt ett avgiftsavtal kopplat till trafikvolymer. Överenskommelsen reglerar den ersättning hamnbolaget ska få för nyttjande av ytor, infrastruktur och anläggningar.

– Med ett 25-årigt avtal får vi en långsiktighet och förutsägbarhet som ger oss en stabil position när vi utvecklar en energihamn för framtiden med fokus på omställning från fossila till förnybara produkter. Att en duktig, långsiktig och ansvarstagande partner som Inter Terminals Sweden är med oss i det arbetet ser vi som väldigt positivt, säger Göran Eriksson, vd för Göteborgs Hamn.

Planerar utbyggnad av tankkapacitet
Det oberoende lagringsföretaget har bedrivit verksamhet i hamnen sedan 1964 och är i dag en av dess största aktörer inom energiområdet. Företaget hanterar bland annat HVO, FAME och metanol.

– Omställningen av vår verksamhet är redan påbörjad och i Göteborgs Hamn hanterar vi redan förnybara bränslen som FAME och HVO. Med längre arrendetider och en mer transparent och tydlig kostnadsbild får vi förutsättningar att växla upp ytterligare vad gäller exempelvis konvertering eller nybyggnation av tankar för förnybara råvaror och produkter, såväl som satsningar på ny teknik och en expanderad grön portfölj, säger Johan Zettergren, vd för Inter Terminals Sweden.

Källa: Göterborgs hamn