Planer på nedgrävning av järnväg genom Sundbyberg

Foto: Christian Gidlöf
Foto: Christian Gidlöf

Sundbybergs stad har under en längre tid propagerat för en nedgrävning av järnvägen genom centrala Sundbyberg. Det främsta hindret för detta är och har varit finansieringen. Nu har Banverket och staden skrivit på ett ”letter of intent” om att parterna gemensamt ska undersöka hur finansieringen kan lösas. Samtliga politiska partier i Sundbyberg har enats kring frågan

– En överdäckning av järnvägen skapar en historisk möjlighet att utveckla Sundbybergs centrum som en helhet. Vi kommer även att bli en viktig regional knutpunkt för både Stockholms kollektivtrafik och mälarbana men också tåg vidare ut i Sverige. Snart påbörjas bygget av tvärbanan genom staden, detta ökar ytterligare på Sundbybergs attraktivitet och strategiska läge mitt i huvudstadsregionen, säger kommunstyrelseordförande Helene Hellmark Knutsson (S).

Bakgrunden till projektet är Mälarbanans utbyggnad till fyra spår mellan Kallhäll i Järfälla och Tomteboda i Solna. Men en utbyggnad från två till fyra spår genom Sundbyberg skulle innebära en rad olägenheter, vilket Banverket tagit till sig och därför utrett ett möjligt alternativ med tågtunnel genom staden.

Även Carl Grufman, moderat oppositionsråd i Sundbyberg, är glad över den utvecklingspotential stadskärnan står inför med en möjlig överdäckning av spåren.

– Vi vill arbeta för att Mälarbanan blir verklighet genom en tunnel i Sundbyberg. Det kommer att ge betydande möjligheter till att utveckla Sundbybergs stadskärna men också för att förbättra tågtrafiken i Sverige eftersom den flaskhals som finns i vår stad kan byggas bort.

Senast den sista oktober i år ska Banverket och staden skriva på en avsiktsförklaring med detaljerade uppgifter om hur projektet skulle kunna bekostas och genomföras. Dokumentet ska kunna ligga till grund för Banverkets beslut gällande järnvägens sträckning genom Sundbyberg.