Under sommaren påbörjar Svevia arbetet med att förstärka Vildmarksvägen som är Sveriges högst belägna asfaltsväg. Projektet omfattar fräsning och ny beläggning på en cirka fem mil lång sträcka. Arbetet sker på uppdrag av Trafikverket och beräknas pågå under två års tid.
Vildmarksvägen är en välbesökta vägsträcka över Stekenjokkplatån som varje år lockar tusentals både svenska och internationella turister. Vägen som går över kalfjället sträcker sig från Vilhelmina i Västerbotten och ner till Strömsund i Jämtland. Under två års tid ska Svevia, på uppdrag av Trafikverket, rusta upp fem mil av vägen. Halva sträckan utförs 2025 och den andra halvan planeras till 2026. Årets arbete inleds vecka 25 och ska vara avslutat i september.
– Det är ett klassiskt utläggningsjobb. Vi börjar med planfräsning, alltså att vi river upp den gamla asfalten för att sedan lägga på en ny asfaltbeläggning. Totalt handlar det om planfräsning av cirka 350 000 kvadratmeter samt tillverkning och utläggning av cirka 36 000 ton asfaltmassa, säger Patrik Höglund, Svevia.
En stor del av den uppfrästa asfalten återanvänds när den nya asfaltmassan tillverkas.
– Genom att vi återanvänder den gamla asfalten och tillverkar ny i ett intilliggande mobilt asfaltverk kan vi minska de långa, miljöbelastande transporterna. Våra fordon på plats drivs också av HVO för att så långt som möjligt hålla nere förbrukningen av fossilt bränsle.
Vägen går rakt över kalfjället och bjuder på vidunderliga vyer över svenska fjällvärlden. Arbetet sammanfaller med den tid på året då flest vill besöka sträckan vilket ställer höga krav på trafikhänsyn.
– Här finns inga alternativa vägar där vi kan leda om trafiken. Vägarbetsområdet kommer att vara tydligt skyltat och under vissa perioder kommer trafiken att regleras med lots. Vi ska göra vårt allra bästa för att trafiken ska flyta på så bra som möjligt. Men det är otroligt vackra vyer här uppe, så vi hoppas att våra trafikanter kan ta det med ro – utsikten tål att tittas på, säger Patrik Höglund.