Velims tågtestcenter, cirka tio mil öster om Prag i Tjeckien, har etablerats som en av de viktigaste testanläggningarna för den europeiska järnvägsindustrin. Under hösten har här bl.a. den franska tågtillverkaren Alstom trimmat in sitt nya höghastighetståg AGV, som ska börja trafikera de italienska järnvägarna 2011.
AGV, Automotrice Grande Vitess, är den fjärde generationens höghastighetståg från Alstom. Tåget blev särskilt uppmärksammat våren 2007, då det i Frankrike satte nytt hastighetsrekord för tåg med en notering på hela 574 km/t. Till skillnad mot tidigare generationers TGV-tåg är AGV ett rent motorvagnståg, det vill säga det saknar separata drivenheter då det istället har drivande hjulaxlar fördelade längs tåget. En annan karaktäristisk egenskap med AGV-tågen är att de har s.k. Jakobsboggier, vilket innebär att en boggi delas av två permanent hopkopplade vagnar.
Beställd av en italiensk tågoperatör
Det var i januari 2008 som den italienska tågoperatören, Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), aviserade om att bolaget beställt 25 AGV-tåg av Alstom för att kunna sättas i italiensk trafik 2011. I kontraktet ingick en option på ytterligare 10 tåg samt ett 30-årigt underhållskontrakt.
AGV är utformad på ett sätt som tillåter operatörerna att helt anpassa sina tåg och det är inget undantag i detta fall. De italienska tågen skall få en topphastighet på 300 km/t, men ändå med hög bibehållen komfort samt låga bullernivåer.
Efter inledande tester vid Alstoms produktionsanläggning i franska La Rochelle, har testerna utökats till bl.a. till den östeuropeiska höghastighetslinjen och under hösten 2009 har man som sagt förlagt en stor del av testerna till det tjeckiska tågtestcentret i Velim.
Här har det genomgått en rad tekniska finputsningar som gör att det kan få de nödvändiga tillstånden för att köra på det italienska järnvägsnätet. Dessa tester kommer att tillåta Alstom att finjustera tåget och att validera denna nya "mycket hög fart" plattform med syfte att slutligt godkännande.
Testbana på 13 km
Testbanan Velim är 13 kilometer lång och en av de få i världen där tåg kan köra upp till 200 kilometer i timmen. Tjeckiska tågförare har fått genomgå särskild utbildning i La Rochelle i Frankrike för att kunna testa AGV-tåget enligt ett nytt program. Tåget kommer då först att köra i reducerad hastighet som sakta ökas till 200 kilometer i timmen. Genom att dra lärdom av den information som samlats in från tidigare testprogram har målet den här gången varit att anpassa tåget för det italienska regelverket. Även om tåget körs i lägre hastighet än i kommersiell drift i Italien (300 kilometer i timmen är NTV:s marschfart) ger testerna en verklighetstrogen bild av tågets dynamiska prestanda och hur de flesta av dess komponenter fungerar.
Mätdata analyseras
Ett team om 15 ingenjörer från Alstom Transport genomför testerna och mätdata från mer än 2000 sensorer som monterats på tåget, sänds till Alstoms teknikavdelningar. Efter analys kommer dessa avdelningar att föreslå nödvändiga modifieringar för att tåget ska uppfylla italienska standarder. Sjuvagnsprototypen är ett mobilt laboratorium som tagits fram endast för att genomföra de dynamiska testerna. Bara två av vagnarna har säten, övriga fem är speciellt utrustade för testerna. De första två vagnarna rymmer en arbetsstation för ingenjörerna och det tredje generatoraggregatet matar mätinstrumenten med el. Den fjärde vagnen innehåller reservdelar och den femte vagnen fungerar som ombordvarande vardagsrum.
Mätdata som insamlats av Alstoms ingenjörer kommer först att koncentrera sig på det dynamiska gränssnittet hjul-till-spår och speciellt på hur tåget rör sig i kurvor och på sträckor på banan som innehåller hinder. Liksom under testerna 2008 visar sensorer på boggierna och inuti tåget, hur AGV-tåget – det första höghastighetståget som bara består av sammanledade vagnar – klarar hinder och oregelbundenheter på spåret. Man kommer också att mäta hur passagerarna upplever vibrationer. Data som tidigare samlats in på det här viset har bevisat AGV-boggiernas styrka i höga och mycket höga hastigheter.
Skilda spänningsnivåer
De synkrona permanentmagnetmotorerna på AGV-tåget, är anpassade till de senaste framstegen inom elektroniken och har utvecklats för att för att kunna använda de fyra spänningsnivåerna: 1500, 3000, 15 000 respektive 25 000 volt.
AGV-prototypen har redan genomgått omfattande tester med tre av spänningsnivåerna och nu kommer den att förberedas för 3000 och 25 000 volt för att anpassas till de italienska spänningsnivåerna.
I och med sin placering på tåget är Alstoms strömavtagare särskilt känsliga för turbulens från tågets första vagn. Kameror placerade på taket kommer att göra det möjligt att kontrollera hur kontaktledningarna rör sig i kurvor och avslöja kvaliteten på strömavtagningen. Förra året gjorde dessa analyser det möjligt att testa olika strömavtagares inställningar och välja ut dem som bäst passade AGV-tåget.
Kontroller av traktionssystemet kommer att övervakas noga för att begränsa slirningar vid start och bromsning. Just bromssystemet är en viktig faktor att beakta och man har bland annat testat hur bromsträckan påverkas av blöta löv på spåret, ett vanligt förekommande höstproblem inom järnvägssektorn.
ERTMS-anpassat
Eftersom AGV-tågen är utformade i enlighet med EU:s TSI-standarder (Technical Specification for Interoperability) kan tåget köra över landsgränser. Tåget är utrustat med Atlas-teknologi, godkänd av Alstom som en del av utvecklingen av ERTMS (European Rail Traffic Management System), vilket det möjligt att hantera olika signalsystem i Europa. I Velim kommer den italienska versionen av mjukvaran att installeras eftersom det för närvarande inte finns några planer att köra NTV-s vagnflotta utanför Italien. Förarvagnen har två specialanpassade skärmar, en som visar ERTMS-information och det andra visar SCMT-information, det system används i Italien.
Italienska järnvägsstandarder innebär också att tåget måste uppfylla vissa specifika krav, särskilt när det gäller funktionen. Ett exempel är de exteriöra belysningssystemen. På vissa sträckor måste AGV-tågets främre och bakre del ha röda och vita LED-lampor. Totalt kommer mer än 100 funktioner att kontrolleras i tågets anpassade eller normala utförande.
Efter testperioden i Velim kommer AGV-tåget att justeras på nytt på det italienska järnvägsnätet för att få sin slutgiltiga certifiering. De fortsatta testerna kommer att pågå fram till mars 2010 på sträckan Rom och Florens. De första tågen, som redan börjat tillverkas i La Rochelle, kommer att levereras under 2010.