Att ta bort hastighetsgränserna 50, 70 och 90 skulle kunna spara 30 människoliv varje år på de svenska vägarna och ge marginellt längre restider. Det visar Trafikverkets utvärdering av nya hastighetsgränser som nu har lämnats till regeringen.
Trafikverket bedömer att 40 kilometer i timmen kan ersätta 50 som bashastighet i tätbebyggt område efter en övergångstid på fem år och att hastighetsgränserna 70 och 90 km/h kan avskaffas på tolv år. Därefter ska de hastighetsgränser som förekommer vara 30, 40, 60, 80, 100,110 och 120 km/h.
Enligt Trafikverkets utvärdering leder ett slopande av 50, 70 och 90 till färre allvarliga olyckor och kan minska antalet som dödas i trafiken med 30 personer per år. Därtill skulle det minska trafikens miljöbelastning genom mindre buller i tätorter och något minskat utsläpp av koldioxid.
– Om övergången sker på ett genomtänkt sätt och under en rimlig övergångsperiod upplever trafikanterna att hastigheten står i logisk relation till vägens standard. Det ökar viljan att följa fartgränserna, något som också är väldigt viktigt för trafiksäkerheten, säger Lena Erixon, stf. generaldirektör på Trafikverket.