Nu startas bygget av unik testväg för elbilar vid Airport City, strax utanför Arlanda flygplats. Med hjälp av nedgrävda skenor i marken, ska elfordon i framtiden klara hundratals mil på endast en laddning. Tekniken har många likheter med den klassiska bilbanan, där strömöverföringen sker från väg till fordon, så kallad konduktiv matning.
Elvägsprojektet är ett samarbete mellan Elways AB, Airport City Stockholm, NCC, Arlandastad Holding AB, Kungliga Tekniska Högskolan och Energimyndigheten. Projektet har beviljats 9 miljoner kronor av staten genom Energimyndigheten.
– Detta är en innovation som på sikt kan ge ett verkligt stort bidrag i arbetet med att bryta beroendet av fossila drivmedel till år 2030, säger Magnus Henke från Energimyndigheten, en av talarna på invigningsceremonin som för övrigt även gästades av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Redan i början av juni inleds ett skarpt försök på Test Track som ligger inom Airport City Stockholm i närheten av Arlanda flygplats. Då ska NCC Roads ha hunnit utrusta en 200 meter lång vägsträcka med elskenor. Om försöken med matning till elbilar under färd blir framgångsrika är vinsterna stora. Elbilarna klarar hundratals mil utan att ladda och resorna blir betydligt billigare.
– Allt beror på vart politiken styr kostnaderna. Men eftersom prisskillnaden mellan el och bensin är stor, är en halvering av bränslekostnaden per mil ingen djärv gissning, säger Gunnar Asplund, vd på Elways och innovatör bakom projektet och fortsätter:
– Vi hoppas att så många som möjligt inser vad det här kan innebära. Om allt går vägen, kan de enorma utsläppen från transportsektorn i princip vara ett minne blott om 10–15 år,
Det finns flera sätt att mata ström till elbilar under färd. Elways förstudie har visat att konduktiv matning, det vill säga samma elteknik som i en leksaksbilbana, är mest fördelaktigt. Det möjliggör storskalig ombyggnad av alla större vägar i Sverige.
– För att en sådan investering ska vara mödan värd måste elvägen kunna leda ström till både tunga lastbilar och personbildar. Tekniken måste förstås vara pålitlig och investeringarna får inte bli för dyra. Konduktiv matning uppfyller alla dessa krav, påpekar Gunnar Asplund.
Det räcker med att elektrifiera 2-4 procent av vägnätet i Sverige. Kortare resor mellan de stora elektrifierade vägarna kan klaras med batteridrift. Kostnaden beräknas till 80-100 miljarder kronor, men den sparar samhället in på några år genom att bruka el istället för fossila bränslen.
Läs mer om projektet i Nr 3 av Nordisk Infrastruktur