Trafikverket går nu in i slutfasen av moderniseringen av Rååbanan. I den tredje och sista etappen utförs ballastrening och signalarbete mellan Helsingborg och Teckomatorp, vilket medför fyra veckors tågstopp. Arbetet ska ge kortare restider och en mer robust järnväg med färre störningar.
Projektet omfattar tre huvudåtgärder: ballastrening, installation av mellanblockssignal och hastighetshöjning. Arbetet sker på en cirka 30 kilometer lång sträcka mellan Helsingborgs godsbangård och Teckomatorp. Målet är att förbättra punktligheten och göra järnvägen mindre känslig för driftstörningar.
Ballastreningen sker under en fyra veckor lång period då inga tåg kan köra på sträckan. Parallellt installeras en ny mellanblockssignal mellan Billeberga och Teckomatorp. Hastighetshöjningen kräver omfattande signalarbeten.
Tidigare insatser längs banan
Upprustningen av Rååbanan har genomförts i tre etapper. I de tidigare skedena har Trafikverket bytt spår och växlar längs hela banan, renoverat 13 plankorsningar, bytt ut cirka 40 000 meter kontaktledning samt över 500 stolpar och fundament. Även sex broar har underhållits.
Fler åtgärder väntar
Arbetet utförs av entreprenören Peab, som finns på plats längs banan. Ytterligare en totalavstängning planeras till 2026, då hela signalsystemet ska kopplas in i december.
Källa: Trafikverket