Flera viktiga tåglinjer stängs i Stockholm

Högtryck på järnvägen under sommaren Foto: Dmitrii E./Unsplash
Högtryck på järnvägen under sommaren Foto: Dmitrii E./Unsplash

Trots semester och sommarvärme pågår ett intensivt arbete med att rusta järnvägen i Storstockholm. Trafikverket genomför flera stora underhålls- och byggprojekt under sommaren 2025, vilket innebär avstängda spår och störningar för tågtrafiken på flera sträckor. 

Spårbyten och upprustning i Stockholm
Mellan Stockholm Central och Tomteboda byts fem kilometer spår ut från 30 juni till 20 juli. Samtidigt renoveras plattformen vid spår 3–4 inne på Stockholm Central, vilket påverkar från vilka spår tågen avgår.

Ostlänken och Mälarbanan påverkar pendeltrafiken
Mellan Gerstaberg och Långsjön byggs 15 kilometer ny järnväg som del av Ostlänken. Två av fyra spår stängs av vid Gerstaberg mellan 16 juni och 1 augusti.

Projekt Mälarbanan innebär att pendeltågstrafiken stängs av mellan Jakobsberg och Spånga från 28 juni till 11 augusti. Även nattetid stängs vissa sträckor av för kompletterande underhåll.

Nya entréer och kompletterande tunnelarbeten
I Häggvik byggs en ny sydlig entré, vilket gör att inga pendeltåg stannar på stationen mellan 28 juni och 9 augusti. I Solnatunnlarna genomförs tekniska uppdateringar under veckorna 28–30. De två äldsta tunnelrören får då förlängd livslängd.

Bro- och tunnelarbeten för ökad säkerhet
Bron vid Tullinge målas om från vecka 26 för att skyddas mot rost och väderpåverkan. Samtidigt genomförs injektering i järnvägstunnlar vid Grödingebanan och Stäket, för att förhindra frysskador från vattenläckage.

Underhåll mellan Huvudsta och Spånga
Under vardagsnätter vecka 27 och 28 görs omfattande underhållsarbeten mellan Huvudsta och Spånga, då Mälarbanans arbeten ändå kräver spåravstängning. Arbetsfönstren utökas från tre till åtta timmar per natt, vilket möjliggör insatser som normalt inte ryms i schemat.

– I vanliga fall har vi knappt tre timmar per natt att utföra underhåll av järnvägen i Stockholm. Att kunna arbeta åtta timmar per natt ger oss en ytterst ovanlig möjlighet att göra arbeten som det är svårt att få tider för annars, säger Örjan Eriksson, enhetschef underhåll av järnväg på Trafikverket.

Förebyggande åtgärder ger långsiktig effekt
Arbetena omfattar spårbyten, slipersbyte, växelunderhåll, signalarbeten och röjning av vegetation som inkräktar på spårområdet. Förebyggande underhåll ses som avgörande för att tågen ska kunna gå i tid och anläggningen hålla över tid.

De röda cirklarna på kartan markerar platser nära järnvägssträckor där arbeten sker i sommar. Bild: Trafikverket

Källa: Trafikverket