Ingen trängselskatt på Norra Länken

Foto: Scx.hu
Foto: Scx.hu

När Norra Länken öppnar förbinder den Lidingö och Värtan med E4 och Essingeleden. I förslaget till justerad trängselskattezon rekommenderas att Norra Länken läggs utanför zonen och hanteras på samma sätt som Essingeleden idag.  

-  Trängselskatten är den enskilda åtgärd som har gjort mest för att öka framkomligheten och minska miljöbelastningen från trafiken, säger trafikdirektören i Stockholms stad, Per Anders Hedkvist. Trafikminskningen har dessutom hållit i sig trots att befolkningen i regionen ökar kraftigt. I samband med att Norra Länken blir klar måste vi se över betalstationernas placering.

Förslaget innebär att betalstationer placeras på Norra Länkens på- och avfarter.  När man lämnar länken med bilen för att åka in i innerstaden får man betala trängselskatt. I Hagastaden föreslås gränsen för trängselskatt gå genom den nya Norra Stationsparken, där betalstationer placeras.
- Genom att göra Norra Länken avgiftsfri avlastas Bergshamravägen och lokalgatorna i Stockholm och Solna, säger regionchef Helena Sundberg på Trafikverket. Förslaget innebär också att systemet blir enhetligt i och med att Lidingöundantaget tas bort.

Förslaget kommer nu upp till behandling i trafiknämnden i Stockholms stad. Trafikverket och Stockholms stad kommer därefter att gemensamt skicka in förslaget för beslut, en s k framställan, till Regeringen. Förändringarna kan träda i kraft först när Norra länken och de övriga nya vägarna öppnar, tidigast 2015.