Borrningen av slutsträckan genom Hallandsås inledd

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket

Borrningen av det återstående västra tunnelröret genom Hallandsås är nu inledd. Om tre år beräknas huvudtunnlarna vara färdigställda, vilket möjliggör trafikstart 2015.

− Jag känner tillförsikt. Vi har en väl fungerande metod som både bygger en tät tunnel och klarar de hårda miljökraven. Samtidigt arbetar vi under samma svåra geologiska förutsättningar, och måste naturligtvis vara ödmjuka inför den fortsatta resan, säger Per Rydberg, projektchef Trafikverket.

− Med erfarenheterna från det första röret har vi förfinat och utvecklat arbetsmetoderna. Därigenom kommer vi att kunna öka produktionstakten, säger Anders Rehnström, projektdirektör Skanska-Vinci.

Den ökade takten blir möjlig bland annat genom en utökad nedfrysning av den vattenrika och geologiskt komplexa Möllebackzonen. Dessutom kommer de tidskrävande tätningarna av berget, som tidigare har gjorts från tunnelborrmaskinen Åsa, att kunna göras från det färdiga östra röret.

Parallellt med tunneldrivningen har planeringen inför järnvägsinstallationerna påbörjats.