Nu ska de utskällda mobiltäckningskartorna göras om och täckningen ska beskrivas med en tregradig skala.
Det är få gånger kartorna och verkligheten skiljer sig så mycket som när det handlar om mobiltäckning. När mobiloperatörerna utlovar täckning och det inte finns en enda stapel i telefonen blir folk riktigt förbannade, visar de många klagomål som operatörerna och Konsumentverket tagit emot på senare år.
Efter en överenskommelse med Konsumentverket och Post- och telestyrelsen kommer kartorna senast vid årsskiftet att ha en tregradig skala: "bastäckning", "god täckning" och "mycket god täckning". Överenskommelsen är resultatet av ett regeringsuppdrag till de båda myndigheterna och överlämnas i dag till IT-minister Anna-Karin Hatt.
Steg två i överenskommelsen omfattar rättvisande information om hastigheterna som man kan förvänta sig på olika platser. På den punkten har operatörerna fått ett år på sig för att utreda de tekniska möjligheterna och ytterligare ett år för att få den informationen på plats.
Det ska bli lättare för konsumenten att jämföra de olika operatörernas täckningskartor med varandra, enligt PTS. Senast vid årsskiftet 2015/16 ska allt vara klart.
Anna-Karin Hatt var förra året mycket kritisk mot operatörerna:
-Kunden förtjänar att få den produkt som man blivit lovad. Tittar man på operatörernas täckningskartor får man en helt annan bild än när man talar med folk runtom i landet.
(TT)