Utbyggnaden av Karlstad C har nu gått in i en ny fas. Under hösten 2024 gjordes flera större gjutningsarbeten, och passagen under spåren började ta form. Nu under våren 2025 fortsätter arbetet med trappor, broytor och nya plattformar. Samtidigt pågår renovering av det gamla plattformstaket.
Sommaren 2024 öppnades den södra delen av Karlstad C för tågtrafik på nya spår. Sedan dess har arbetet fortsatt på den norra delen av stationsområdet. Sedan den 13 december har tågresenärer en ny väg till spår 4A.
Trädgårdslänken i sin fulla sträckning
Hösten 2024 gjöts det stora brospannet över spår 1–3. Även hisschaktet på den norra sidan blev då färdiggjutet. Under 2025 fortsätter arbetet med betongarbeten och trappan mot Hamngatan. På brons ovansida återstår att lägga tätskikt, plattor, pergola, belysning och bänkar.
Flytande kväve tätade läckor
I samband med byggandet av Vikenpassagen användes olika metoder för att hantera mindre läckor i spontskarvar. På grund av högt grundvattentryck krävdes en tät spontvägg inför schaktningen. En av metoderna som användes under hösten 2024 var att frysa marken med flytande kväve. Den -196 grader kalla vätskan pumpades ner i marken utanför stålsponten. När marken frusit kunde läckan tätas.
Passagen tar form
Under hösten 2024 schaktades massor bort där den norra entrén till passagen ska byggas. I början av 2025 fortsätter arbetet med att gjuta bottenplattan och valvet. Armering och formning inför gjutningen pågår.
Det gamla taket blir som nytt
Plattformstaken har börjat rivas och det äldre taket ska renoveras. Intakta delar bevaras, men vissa delar i trä byts ut och nytillverkas. Takbågarna testas i samarbete med Karlstads Universitet för att klara dagens krav på snölaster.
Nya stamplattformar
Arbetet med nya spår och plattformar närmast stationshuset har påbörjats. Det nya stamspåret får plattform 1a framför stationshuset och 1b längre västerut. Hösten 2024 installerades två platsbyggda växlar nära stationshuset. Begränsat utrymme kräver speciallösningar där spårväxlar byggs direkt på plats.
Källa: Trafikverket