Första förfrågningsunderlaget för Förbifart Stockholm

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Nu kommer det första förfrågningsunderlaget från Förbifart Stockholm ut på marknaden, två arbetstunnlar och en tillfällig hamn i Skärholmen i södra Stockholm.

– Det är kul att projektet nu går in i nästa skede. Vi vet att det finns ett stort intresse från marknaden, säger Anna Rosenlind som är projektledare för tunnlarna i Förbifart Stockholm.

Entreprenaden kommer att genomföras på två geografiskt åtskilda arbetsområden, ett vid Skärholmsvägen i Skärholmen och ett vid Sätra varv. Vid Skärholmsvägen byggs en tillfällig arbetstunnel. I Sätra varv byggs en arbetstunnel som kommer att ingå i den permanenta anläggningen samt en tillfällig hamnanläggning med en berglastningskaj.

Trafikverket räknar med att skriva kontrakt med en entreprenör i juni 2014. Därefter startar arbeten som inte kräver miljödomar, till exempel etablering av arbetsplatsområden. Övrigt arbete kan göras efter att Trafikverket erhållit villkor i de miljödomar projektet sökt, vilket beräknas ske runt årsskiftet 2014/2015.

Inom kort kommer också prekvalificeringsunderlag för två av Förbifart Stockholms stora entreprenader ut på marknaden. Det gäller Bergtunnel Johannelund och Betongtunnel Kungens Kurva. Förbifart Stockholm har valt att prekvalificera de stora entreprenaderna, det vill säga att handla upp dem i två steg. Detta underlättar för anbudsgivarna och för Trafikverket att redan från början ha möjlighet att identifiera företag som har den kapacitet och erfarenhet som krävs. Det spar också arbete för anbudsgivarna.