Röforsbron på plats över Arbogaån

Foto: Trafikverket

Efter nästan ett år av arbete står den nygamla Röforsbron över Arbogaån på plats igen. Bron är byggd 1919 och ersätts med en replika. Renoveringen av bron, som är med på Trafikverkets lista över nationellt bevarandevärda broar, är också ett BIM-projekt.

Det innebär bland annat att all samlad information som tidigare fanns på olika ritningar samlas på ett ställe och kan visualiseras i 3D.

– Vi ligger i framkant i världen när det handlar om att använda BIM. Tanken med BIM är att få en obruten informationskedja genom hela byggprocessen, från planering och projektering upphandling, till produktion, överlämning och förvaltning, säger Joakim Holtbäck projektledare på Trafikverket.

Det här projektet innehåller många av de delar som berörs när vi ska implementera BIM i Trafikverket. Det främsta syftet med BIM är att kunna följa projektet genom hela arbetsprocessen för att se hur BIM påverkar Trafikverkets verksamhet. Allt ifrån projektering upphandling, till produktion, överlämning och förvaltning.

Nu är det dags för invigning av bron som har renoverats med stor varsamhet.

– Klockan 11.00 den 4 juli kommer vi att klippa ett litet symboliskt band för att inviga den färdiga bron. Sen släpps trafiken på efter det säger Trafikverkets projektledare Joakim Holtbäck.

Redan i början av juni kunde gång- och cykeltrafikanter använda Röforsbron som anses som en av landets mest betydelsefulla betongbroar. Inför invigningen kommer också det ursprungliga gjutjärnsräcket som fanns kvar fram till början av 1970‐talet att monteras fast.

– Renoveringen har flutit på helt enligt planerna sedan starten i slutet av september förra året. Det sista vi gör är att sätta på räcken samt skicka ner dykare för att rensa eventuellt kvarvarande material, säger Joakim Holtbäck.

För att verkligen återskapa den ursprungliga betongytan har hantervekarna fått öva med krysshammare på betongytor. Både betongen, som ska efterlikna en huggen stenyta, och broräckena har sedan inspekterats och godkänts löpande av Länsstyrelsen.

Bropelarna som var skadefria och helt intakta på utsidan har också stärkts på insidan. Det har gjorts från hålen på ovansidan på bropelarna, allt för att inte skada utsidan. Nu har bron full bärighet utan att det kulturhistoriska värdet har påverkats.