Ny eldriven hjullastare tas i drift i Gillinge – en av de första i landet

Lastare och laddare vid öppnandet i Vallentuna Foto: Veidekke
Lastare och laddare vid öppnandet i Vallentuna Foto: Veidekke

Veidekke Industri har invigt en ny publik laddstation för tunga fordon vid Gillinge-krossen i Vallentuna, norr om Stockholm. Samtidigt tas en eldriven hjullastare i drift – en av de första i landet i sin storleksklass. Satsningen är en del av företagets arbete med att minska utsläppen inom bygg- och anläggningssektorn. Målet är att verksamheten ska vara klimatneutral senast år 2045.

Satsningen på elektrifiering med elfordon och laddstation i industriverksamheten är en del i företagets arbete med hållbara lösningar inom bygg- och anläggningsbranschen. 

"Genom att erbjuda laddinfrastruktur för andra med tunga fordon bidrar vi samtidigt till elektrifieringen av hela Sverig"e, säger Terje Jontell, vd på Veidekke Industri.

Laddstationen ansluts till Mers publika laddnätverk och kan användas av både företagets egna fordon och externa aktörer. Foto: Veidekke

 

Ny laddstation för tunga fordon
Den nya publika laddstationen blir del av Mers landsomfattande publika laddnätverk och kommer kunna serva både Veidekkes egna åkare och andra med tunga fordon i Vallentuna, ett område som tidigare varit något av en vit fläck på laddkartan. Laddstationen i Gillinge har två laddplatser med 40 gånger högre kapacitet än en personbilsladdare för supersnabb laddning av tunga fordon. Det innebär att föraren endast kommer behöva 30 till 40 minuter vid varje laddning. Laddstationen finansieras delvis genom Energimyndighetens klimatpremie för utbyggnad av laddinfrastruktur för tunga transporter. Den nya laddstationen kommer leverera 100 procent fossilfri el.

Ny eldriven hjullastare
Den nya elektriska hjullastaren, som även den tas i drift idag, blir en av de första i sin storleksklass, 29 ton, i Europa. Den kommer från XCMG, världens tredje största maskintillverkare. Hjullastaren ersätter en äldre dieseldriven anläggningsmaskin och ska användas för alla ordinarie lastmaskinstjänster i täkten. Genom att ersätta den äldre maskinen beräknas utsläppen minska med omkring 100 ton koldioxidekvivalenter per år, samtidigt som buller och avgaser i täkten minskar och arbetsmiljön förbättras.