Arbetet med den nya tunnelbanans gröna linje har gått in i en ny fas. Efter flera års bergsprängningar inleds nu byggandet av de betongkonstruktioner som ska utgöra stommen för stationer, biljetthallar, teknikhus och rulltrappsschakt i Solna, norr om Stockholm.
Merparten av bergarbetet längs sträckan för den nya tunnelbanan i Solna är nu avslutat. Arbetet går därmed in i nästa fas, där fokus flyttas till att gjuta de betongkonstruktioner som ska utgöra de bärande delarna i den framtida infrastrukturen.
Vid Dalvägen och Hagalund byggs station Arenastadens båda entréer – en i norr och en i söder. Arbetena omfattar både stationens underjordiska delar och de byggnader som ska uppföras ovan mark.
Förlängning mot Arenastaden
Den nya sträckan för tunnelbanans gröna linje förlänger linjen från Odenplan till Arenastaden i Solna. Förlängningen ger nya resmöjligheter till några av de snabbast växande stadsdelarna i Stockholmsområdet.
Trafikstart planeras till 2028.
Källa: Region tockholm
 
     
         
         
         
         
         
             
         
           
           
           
           
             
           
             
           
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
             
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
          