Klart för fortsatt avtalad busstrafik i norra Sverige

Regional busstrafik i Norrbottens län. Foto: Trafikverket
Regional busstrafik i Norrbottens län. Foto: Trafikverket

För att förbättra tillgängligheten i norra Sverige föreslår Trafikverket en ersättning till busstrafiken på drygt 35 miljoner kronor per år. Det är en ökning med 4,8 miljoner. ”Med den avtalade busstrafiken bidrar Trafikverket till en förbättrad tillgänglighet till ett stort antal orter i inlandet i de fyra nordligaste länen” säger Anna Fällbom, chef Transportsystem och utredningar, Trafikverket.

Trafikverket har tillsammans med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland ett avtal om busstrafik i och mellan länen. Inför den nya tvååriga avtalsperioden har Trafikverket utrett vilken busslinjetrafik som ger positiva effekter för tillgängligheten inom det interregionala kollektivtrafikresandet.

Beslut är taget om att teckna ett samverkansavtal omfattande följande linjer:

Linje 91 Kiruna–Riksgränsen–Narvik

Linje 55 Pajala–Överkalix–Luleå

Linje 44 Gällivare–Jokkmokk–Boden–Luleå

Linje 21 Arvidsjaur–Älvsbyn–Boden–Luleå

Linje 26 Arjeplog–Arvidsjaur–Skellefteå

Linje 29 Sorsele–Malå–Norsjö–Skellefteå

Linje 32 Skellefteå–Lycksele

Linje 31 Hemavan/Tärnaby/Storuman/Lycksele–Umeå

Linje 63 Dorotea–Åsele–Bjurholm–Vännäs–Umeå

Linje 40 Östersund–Hammarstrand–Sollefteå–Örnsköldsvik

Linje 331 Sundsvall–Långsele–Sollefteå

Linje 164 Östersund–Funäsdalen

Linje 56 Sveg–Älvros–Ytterhogdal–Ljusdal

Trafikverket har utrett vilka insatser som är möjliga och lämpliga. Busslinjerna som får ekonomisk ersättning ger en förbättrad tillgänglighet och gör att människor i högre grad kan välja kollektivtrafik för sina resor, förklarar Anna Fällbom. Linje 10 Kiruna–Gällivare–Överkalix–Luleå, linje 53 Kiruna–Pajala–Övertorneå–Haparanda och linje 17 Arjeplog–Arvidsjaur–Långträsk–Piteå, ger inte några eller endast mycket marginella effekter på tillgängligheten för det interregionala kollektivtrafikresandet och kommer därför inte få fortsatt ekonomisk ersättning. Däremot ger linje 31 Hemavan/Tärnaby/Storuman/Lycksele-Umeå så stora effekter på tillgängligheten att en högre ersättning än tidigare är motiverad.

Trafikverket föreslår en avtalsperiod på två år istället för fem år som i tidigare avtal. Trafikverket vill, så snart som möjligt, skapa förutsättningar för ett gemensamt avtal för all avtalad busslinjetrafik i norra Sveriges inland. Befintligt avtal för busslinjetrafik längs E45 på sträckan Mora–Östersund–Gällivare, löper ut i december 2019, därav den kortare avtalstiden.

Källa: Trafikverket