Omfattande säkerhetssystem testas i Gullbergstunneln

intensiva tester i Gullbergstunneln inför öppnandet. Foto: Trafikverket

Just nu pågår ett intensivt arbete i Gullbergstunneln för att testa olika funktioner i tunneln. Det gäller framförallt det norra tunnelröret som planeras öppna för trafik i november 2019. Normalt sker det färre olyckor i tunnlar än på det övriga vägnätet. Men en olycka inne i en tunnel kan vid svåra omständigheter få stora konsekvenser. Därför har Trafikverkets tunnelsystem omfattande säkerhetssystem. Dessa testas nu innan planerad trafiköppning i det norra tunnelröret.

– Det är ett omfattande arbete som pågår och olika former av tester och simuleringar görs nu, säger Daniel Strömberg, projektledare installation. Samtliga system provas först på fabrik efter tillverkning, sedan testas de också efter montage i tunneln så att de uppfyller de krav som är ställda.

Utrustningen och installationerna besiktigas  så att de överensstämmer med förfrågningshandlingen och de standarder som tagits fram vid upphandling.  Detta arbete görs gemensamt med entreprenör och beställare engagerade.

I tunneln installeras belysning, kameror, ventilationssystem och skyltar. Totalt är det cirka 770 belysningsarmaturer varav omkring 300 är för effektbelysning. Effektbelysningen används för att belysa olika platser eller funktioner i tunneln. För att föra luften framåt, i trafikens riktning, installeras 31 fläktar i tunneltaket.Gullbergstunneln är 400 meter lång och har två parallella tunnelrör där trafiken går i en riktning i varje tunnelrör. På så sätt minimerar vi de risker som kan uppstå vid mötande trafik.