Snart kan den 95-oktaniga bensinen vara ett minne blott. I bland annat Finland och Tyskland har man nu infört E10 i bränslepumparna. I Sverige är den 1 maj 2011 det datum som nämns och som bränslebolagen siktar mot. Detta kommer leda till högre bränsleförbrukning, men lägre koldioxidutsläpp.
E10 är den nya Europa-bensinen som innehåller 10 procent etanol, jämfört med den nuvarande 95-oktaniga (Även kallad E5) som innehåller 5 procent etanol.
Men det är inte alla bilar som kommer att klara den här övergången - som enligt EU-direktivet ska det gälla från 1 januari 2011 men det svenska regelverket är ännu inte klart. Ett exempel är Volvo S40/V40 med bensinmotorn 1.8i GTD-motorn. Totalt 5 318 bilar med denna motor såldes i Sverige från mitten av 1990-talet fram till slutet av sommaren 2003.
De allra flesta bilar klarar dock övergången utan några problem. De som kan få problem tvingas istället tanka den dyrare 98-oktaniga bensinen.
Länder som redan infört E10 i Europa är Finland, Frankrike, Tyskland och Österrike. I tio amerikanska stater, inklusive Florida och Washington, finns också E10 i pumparna.
Expressen har via Bil Sweden publicerat en lista på vilka bilar som klarar respektive inte klarar av övergången. Den kan du läsa HÄR.