Efter 16 år som operatör lämnar nu MTR över driften av Stockholms tunnelbana. Under perioden har punktligheten ökat från 93,5 till 98,7 procent och förseningarna minskat motsvarande nästan tusen års restid. Enligt Trafikverkets beräkningsmodell motsvarar utvecklingen ett samhällsekonomiskt värde på omkring tre miljarder kronor.
När MTR tog över driften 2009 var mer än ett av tjugo tåg försenat. I dag gäller det omkring ett av hundra. Förbättringen förklaras med tekniska system, ändrade rutiner och tätare underhåll.
Kundnöjdheten har under perioden stigit från 78 till 85 procent. Förändringar har gjorts i städning, sanering och kundservice.
Söndagen den 2 november 2025 tar en ny operatör över ansvaret för tunnelbanan. Då byter även drygt 3 000 medarbetare arbetsgivare.
– Nu lämnar vi över ett robust och modernt system som står väl rustat inför nästa fas med fler stationer och längre linjer, säger Caroline Åstrand, vd för MTR Tunnelbanan.
Den 21 november 2024 undertecknade Connecting Stockholm det ordinarie E40-avtalet för Stockholms tunnelbana. Avtalet omfattar drift och service i sin helhet och gäller i elva år från trafikstart den 2 november 2025. Connecting Stockholm ägs till 55 procent av Go-Ahead Group och till 45 procent av ComfortDelGro Corporation.
Källa: MTR och Connecting Stockholm