Trafikverket lyfter Norrströmsbron på plats

Komplicerat arbete att få brodelarna på plats. Foto: Trafikverket

På söndag påbörjas lanseringen av den första av de två brodelarna som tillsammans blir Norrströmsbron. Under de senaste veckorna har den gamla Norrströmsbron rivits, arbetet med att byta brolager har påbörjats och bron har seglats från Tallinn.

Det har varit en intensiv byggstart av sista sommarens upprustning av Getingmidjan – sträckan mellan Stockholm Central och Stockholms Södra. Arbetet började med att riva den gamla bron. Den kapades i 17 delar och lyftes bort med hjälp av lyftkran från vattnet. På stöden som den gamla bron vilade på har 65 brolager bytts ut. Nu börjar projektet närma sig montering av den nya bron.

– När vi ska lyfta på brodelarna får det inte gå för mycket vågor. Det måste vara i princip vindstilla i minst 36 timmar innan vi kan lyfta på bron. Båttrafiken omkring Norrström leds runt arbetena med tillräckligt avstånd för att inte skapa för stora vågor som kan påverka det känsliga skedet i arbetet., säger Lahja Rydberg Forssbeck, projektledare anläggning.

Den norra brodelen seglas från Norr Mälarstrand till Norrström på söndag morgon. Området är trångt och det är viktigt att bron hinner komma innanför den reguljära båttrafiken innan fartygen avseglar från Klara Strand. Den södra brodelen befinner sig just nu i Södertälje.  

Det är mycket arbete som ska göras på åtta veckor. För att hinna med har spår och växlar förmonterats i Tallinn innan de två brodelarna påbörjade sin resa till Stockholm. När Estland den 15 mars stängde sina gränser till följd av Covid-19 försvårades arbetet ytterligare.

– Det är ett så pass komplicerat arbete att vi måste åka dit för att kontrollera, följa upp och säkerställa att tidplanen hålls. Eftersom projektet klassas som samhällsviktig verksamhet fick vi via regeringskansliet, ambassaden och Estländska myndigheter tillstånd att resa till Tallinn, förutsatt att vi inför varje resa genomgick läkarundersökningar för att säkerställa att ingen bar på smitta, berättar Kent Sahlman, projektchef Trafikverket.