Samverkan i Västerås ska fylla tågpendlar

Västerås Kombiterminal har haft en marknadsträff med kombitrafik i fokus. Ett fyrtiotal aktörer slöt upp och diskuterade hur mer gods kan flyttas från väg till järnväg.

Idag har Västerås Kombiterminal pendlar till Göteborg och Helsingborg och fler nya pendlar kommer igång inom kort. I februari 2011 startar en tågpendel mellan Halmstad hamn och Västerås och utöver detta planeras en pendel mellan Malmö och Västerås. Intercontainer, Vänerexpressen och CargoNet som trafikerar terminalen idag, presenterade också aktuell och planerad trafik till och från Västerås.  


- Genom samarbeten kan vi utveckla en ännu starkare logistiknod med hjälp av kombitrafikens möjligheter. Vi vill att fler tar plats på de nya tågpendlarna till och från Västerås, säger Eric Nilsson, styrelseordförande i Västerås Kombiterminal AB.  


Fastighetsägaren Jernhusen visade en planerad utveckling av fastigheten med bland annat lager i anslutning till terminalen. Genom att erbjuda lager intill järnvägen i Västerås hoppas man ytterligare kunna minska koldioxidutsläppen på vägarna.  


- Terminalkonceptet bygger på att ge terminalens kunder mervärden i form av ökad effektivitet, service och säkerhet. Varuägare som är intresserade av lager i Västerås får en möjlighet att samtidigt dra nytta av kombitrafikens fördelar, säger Anders Holmberg, affärsutvecklare på Jernhusen.  


Helmer Larsson och Håkan Johansson från Västerås kommun samt Mälarhamnars Patrik Åman uppmärksammade regionens nuvarande och framtida potential. Västerås Stad, Mälarhamnarna och Västerås Kombiterminal har en gemensam syn på hur Västerås ska utvecklas för att bilda en betydande nod för de godsflöden som importeras och exporteras till regionen.  


Västerås Kombiterminal AB är samägt av Jernhusen och Mälarhamnar och har varit drift sedan februari 2010. På kombiterminalen i Västerås planeras en förlängning av spåren, en utökning av terminalens yta samt en lageretablering.