Ruukki tar kontrakt för bro över Motalaviken

Bild: Rukki
Bild: Rukki

Ruukki och NCC Construction Sverige AB har kommit överens om leverans och installation av stålbroentreprenaden för bron som ska byggas i Motala i Sverige. Bron är en del av projektet Väg 50 Motala-Mjölby och kommer att spänna över Vättern i Motalaviken. Kontraktet är värt över 10 miljoner euro.

Ruukki har en viktig roll i tidig dialog och ”design management” för att, tillsammans med huvudentreprenören och designer, kunna bidra till bästa totalekonomi och en lösning med samma goda egenskaper länge för den 620 meter långa bron. Brons gestaltning kommer att ha mycket karakteristiska V-stöd, och det längsta spannet kommer att vara nästan 160 meter.

Bron över Motalaviken kommer att ha den största spännvidden i Sverige, för den här typen av stålöverbyggnad med en lådbalk, och både dess utformning och installation kräver mycket god samlad kompetens, erfarenhet och förmåga.

Ruukki kommer att arbeta med leverans och installation under 2011 och 2012. Den nya bron över Motalaviken öppnas har planerad invigning under sommaren 2013.

– Vi har lång och god erfarenhet av ett antal liknande och krävande broprojekt i de nordiska länderna. Inom knappt ett års tid har vi fått kontrakt för ett tjugotal broar i olika länder och stärkt vår position i Norden inom Infrastruktur, säger Anders Spåls, Business manager, Infrastruktur Sverige, Ruukki Construction.

Ruukki har tidigare bland annat levererat stålkonstruktioner för ett antal vägbroar och en järnvägsbro för projektet väg E6 i Bohuslän i Sverige. Dessutom har arbetet just avslutats på en 620 meter lång vägbro över Hudälven (Tanumsbron) och arbetet är i slutskedet på Partihallsbron i Göteborg för att koppla samman väg E45 och väg E20.