Byggarna av järnvägsbron över Kerch-sundet sattes på EU:s sanktionslista

De nya sanktionerna vidtogs i ljuset av den roll som dessa ryska individer och organisationer spelade för byggandet av bron och järnvägsspåren som förbinder Ryssland med den folkrättsvidriga annekteringen av Krimhalvön vid Kerch-sundet och som ytterligare isolerar Krim från Ukraina. Creative Commons Lic. Kredit: Kremlin, Russia

Totalt sex personer och flera organisationer som är inblandade i byggandet av den folkrättsvidriga bron över Kerch-sundet mellan ryska fastlandet och den av Ryssland annekterade Krimhalvön placerades till EU:s sanktionslista

Den 1 oktober 2020 lade Europeiska unionens råd till ytterligare personer och organisationer på sanktionslistan som omfattas av en rad restriktiva åtgärder och sanktioner på grund de statliga ryska gärningar som undergräver eller hotar Ukrainas territoriella integritet, suveränitet och oberoende. Sanktionerna, som hittills drabbar totalt 177 personer och 48 företag, inkluderar reseförbud och frysning av tillgångar.

Den 23 december 2019 tillkännagav Rysslands president Vladimir Putin att en järnvägsbro skulle öppnas över Kerch-sundet som ett tecken på genomförandet av det större projektet för att ansluta järnvägsinfrastrukturerna på den olagligt annexerade Krimhalvön med Rysslands.

De nyligen antagna personerna och organisationerna på listan är:

• Aleksandr Nikolaevič Ganov, generaldirektör för JSC TC Grand Service Express, som bedriver järnvägstjänster mellan Ryssland och den olagligt annexerade Krimhalvön.

• Leonid Kronidovič Ryžen'kin, biträdande generaldirektör för infrastrukturprojekt vid Stroygazmontazh (SGM). Sedan 2015 har han övervakat byggandet av bron över Kerchsundet och även järnvägssektionen på bron som förbinder Ryssland med den olagligt annexerade Krimhalvön.

• Aktiebolaget "Lenpromtransproekt", var inblandat i projektet med uppdrag att ansluta järnvägsinfrastrukturerna på den olagligt annexerade Krimhalvön med Rysslands:. Bolaget planerade järnvägen till bron över Kerchsundet och övervakade byggandet av bron som förbinder Ryssland med den olagligt annekterade Krimhalvön.

• Aktiebolaget "Direkcija po stroitelʹstvu železnoj dorogi Berkakit-Tommot-Ajkutsk", deltog i projektet som gick ut på att ansluta järnvägsinfrastrukturen på den olagligt annekterade Krimhalvön med Ryssland. Det tillhandahöll ingenjörstjänster för byggandet av järnvägen till bron över Kerchsundet, som förbinder Ryssland med den olagligt annekterade Krimhalvön.

• Ryska Förbundsstatens enhetliga järnvägsföretag på Krim "Krymskaya železnaja doroga" ", var inblandat i projektet när det gällde att ansluta järnvägsinfrastrukturerna på den olagligt annexerade Krimhalvön med Rysslands: Tågoperatören äger banavsnittet på bron över Kerchsundet, som förbinder Ryssland med den olagligt annekterade Krimhalvön.

• Försäkringsbolaget "Krymskaja pervaja strahovaja kompanija" var inblandat i projektet för att ansluta järnvägsinfrastrukturen på den olagligt annekterade Krimhalvön med Rysslands och försäkrade byggandet av bron över Kerchsundet.