Kostnaderna för den 19 mil långa Botniabanan mellan Umeå och Kramfors stannade på 15 miljarder kronor. Det är 629 miljoner under det budgettak, som beräknades 2003 i samband med den nya miljölagstiftningen.
Den nya järnvägen med sina 143 broar och 25 kilometer tunnlar är nu klar för tunga godståg och persontrafik i upp till 250 km i timmen.
Bakom Botniabanan står Botniabanan AB, som ägs gemensamt av staten och kommunerna Umeå, Nordmaling, Örnsköldsvik och Kramfors. Den färdiga banan hyrs ut under en tid av 40 år till Trafikverket, som även svarar för driften. Därefter övergår banan i verkets ägo. Trafiken är i gång på bandelen Umeå – Örnsköldsvik men först i september nästa år kan tågen rulla vidare ner mot Kramfors och Sundsvall. Det är då som den pågående upprustningen av Ådalsbanan blir klar fram Västerasby och Botniabanan i Kramfors.
Folkfest vid invigningen
Invigningen av Botniabanan lockade tusentals personer vid varje resecentrum. Längs premiärtågets färdväg mellan Kramfors och Umeå, fanns inbjudna gäster och press på plats och längs perrongerna stod folk och vinkade. De fick se ett tåg framföras i 200 km i timmen, vilket nu förkortat restiderna avsevärt för de boende längs den nya banan.
Vid invigningarna av varje resecentrum iklädde sig Kung Carl XVI Gustaf rollen som rallare. På varje plats kom släggan fram och han spikade ihop två symboliska rälsbitar.
– Den nya banan kommer att skapa nya möjligheter till utveckling och leda till ökad attraktivitet för Mellannorrland. Här finns stora naturtillgångar på skog, malm och mineraler med en järnväg, som erbjuder effektiva transporter av både råvaror och förädlade produkter.
– Botniabanan får också en mycket stor betydelse för resor inom regionen, fortsatte Konungen. Det ger förutsättningar för tillväxt och för de boende längs Botniabanan kommer järnvägen att ha en positiv påverkan. Banan gör det möjligt att arbetspendla trots långa avstånd och förhoppningen är att Botniabanan ska bli framgångsrik och bidra till en positiv utveckling av regionen.
Norrbotniabanan påbörjad
Näringsminister Maud Olofsson var inne på samma linje.
– Betydelsen av Botniabanan kan inte överskattas. Minskade restider och effektiva godstransporter skapar nya förutsättningar. Näringslivet kan nu stärka sin konkurrenskraft genom effektivare godstransportlösningar samtidigt som miljöbelastningen minskar.
Maud Olofsson vill nu planera för, att binda ihop järnvägen med Ryssland och Kina.
– Vi har påbörjat Norrbotniabanan på sträckan Kalix – Haparanda och upprustar även spåret Boden – Kalix.
Vad gäller nästa sträcka söderut Piteå – Skellefteå blev löftet:
– Det råder bred enighet om, att ifall staten, näringslivet och regionen går samman, så kan vi bygga. Låt oss utveckla regionens stora resurser för jobben, företagandet och framtidstron, avslutade Maud Olofsson.
Vidgad arbetsmarknadsregion
I Kramfors talade infrastrukturminister Åsa Torstensson, om Botniabanan, som vidgar arbetsmarknadsregion med fler jobb och ett bredare studieutbud.
– Det är 70 år sedan vi invigde en ny järnväg av den här storleken och vi inleder nu en historisk resa. Den nya banan vidgar arbetsmarknadsregionen och ökar möjligheten till utbildning. Här i Kramfors knyts även väg, järnväg och flyg samman på ett framgångsrikt sätt. Investeringar i infrastruktur i norra Sverige är ingen regionalpolitisk fråga. Det är en fråga om ekonomisk tillväxt, svenska jobb och välfärd för hela vårt land, avslutade Åsa Torstensson.
Budgeten höll
Vid den ekonomiska översynen 2003 fastställdes en budget om 13,2 miljarder kronor. En summa som med index och kostnader för åtgärder efter den tidpunkten motsvarar drygt 15,6 miljarder i löpande penningvärde.
– Nu landade vi nästan precis på 15 miljarder, säger Botniabanan AB s vd Lennart Westberg. Olika faktor ligger bakom detta., dels genom kunniga medarbetare hos både oss, entreprenörer och andra, dels till tydligt gjorda upphandlingar. Samtidigt har vi utnyttjat konkurrensen på anläggningsmarknaden.
Mer miljöanpassad
Jämfört med den ursprungliga kalkylen när projektet beslutades 1997 har banan dock blivit fyra år försenad och fördyrad, främst på grund av en utdragen miljöprövning.
Botniabanan är det första större infrastrukturprojekt som har prövats enligt miljöbalken som infördes mitt under planeringen av banan. Senare blev Umeälvens delta även utpekat som ett av Sveriges drygt 4000 områden i EU-nätverket Natura 2000.
Som första projekt har Botniabanan genomfört en fullständig miljövarudeklaration. Ned till varenda mutter och dumperlass har man räknat på miljöbelastningen, liksom för tågen som trafikerar banan. Resultatet blir att banan efter knappt 14 års drift har betalat sina miljökostnader genom överflyttning av trafik från miljömässigt sämre transportslag. Därefter är banan en ren vinst för miljön.
Först och störst
Det är mycket som är först och störst med Botniabanan. Botniabanan är den första järnväg i Sverige som förses med det nya europeiska systemet ERTMS för signaler och trafikstyrning. Systemet innebär att det inte blir några ljussignaler efter banan utan att all information sänds direkt till lokföraren. Banan kan då utnyttjas effektivare med bibehållen säkerhet. Botniabanans bro över Umeälven blir med sina nästan två kilometer Norrlands längsta bro, och den sex kilometer långa Namntalltunneln söder om Örnsköldsvik kommer under några år att vara Sveriges längsta järnvägstunnel.
Botniabanan ansluter i söder till Ådalsbanan vid Ångermanälven och i norr till stambanenätet i Umeå. Även mitt på banan, i Örnsköldsvik, finns en anslutning till stambanenätet. Med Botniabanan blir det nya resecentrum i Örnsköldsvik C och Örnsköldsvik Norra, i Husum, Nordmaling, Hörnefors och Umeå Östra. Dessutom blir det resecentrum i Kramfors, som dock ligger vid Ådalsbanan.
Trafikverket förvaltar
Trafikverket övertog i och med invigningen över ansvaret för bandelens förvaltning.
– Bandelen är i ett nationellt perspektiv en mycket viktig länk för både gods- och persontrafik, framhöll gd Gunnar Malm, Trafikverket. Saken blir givetvis inte sämre av, att prislappen för denna moderna och miljöanpassade järnväg dessutom blir lägre än vad vi hade väntat oss.
Källa: Trafikverket
Botniabanan Fakta:
Byggstart:
Augusti 1999 i Örnsköldsvik
Längd:
19 mil mellan Umeå – Västeraspby i Kramfors med 22 kilometerlånga mötessträckor.
Djurlivet:
574 kabelbrunnar har utrustats med evakuering för kräldjur, grodor och gnagare. 408 flodpärlmusslor i Öre älv flyttades 500 meter uppströms, då de bodde där järnvägsbron skulle byggas.
Planerad trafikering: 24 persontåg/dygn (express- och flerstoppståg). 20- talet godståg/dygn. Godstågen kan ta 40 procent tyngre last än tågen på stambanan.
Övrigt:
Alla korsningar planskilda. På sträckan har byggts 143 järnvägsbroar och 16 tunnlar om totalt 2,5 mil. 1 700 000 dumperlass har körts och som mest var 1 649 personer sysselsatta. 400 000 m³ betong och 40 000 ton armering har gått åt.