Ny Travemündetrafik via Helsingborgs Hamn

Rederiet Svenska Orient Linjen AB startar i slutet av augusti ro-ro-trafik mellan Helsingborg och Travemünde. Sträckan kommer att trafikeras sex dagar i veckan med två fartyg, som inledningsvis beräknas transportera en årsvolym på cirka 45 000 enheter.

– Det här är en stor och mycket viktig satsning för Helsingborgs Hamn. Den nya trafiken gör att kunder i Helsingborgsområdet och norr därom slipper vägtransporter till och från Malmö och Trelleborg. Det innebär såväl ekonomiska som miljömässiga besparingar, säger Kjell-Åke Ranft, försäljningschef i Helsingborgs Hamn AB i ett pressmeddelande.

Lasten kommer huvudsakligen att bestå av löstrailrar som Helsingborgs Hamn hanterar med sina dragfordon.
– Den nya linjen blir vår största räknat i antal hanterade enheter och kommer sannolikt att inkludera helt nya volymer till och från Skåne via Travemünde, säger Kjell-Åke Ranft.

Linjen kommer att trafikeras med två fartyg från Svenska Orient Linjens eget kontrollerade tonnage.  
– Vi har valt Helsingborgs Hamn av flera skäl.  Dels har hamnen erbjudit oss ett eget område där vi kan bedriva trafiken, dels är tillgängligheten till Skåneterminalen väldigt god. Dessutom är Helsingborgs position som logistiknav en starkt bidragande orsak till etableringen, säger Michael Kjellberg, vd och ägare av Svenska Orient Linjen AB.

Ett annat skäl till etableringen sägs vara påtryckningar från transport- och logistiknäringen i nordvästra Skåne.
– Linjen innebär att vi får en mycket högre effektivitet i de obemannade transporterna. Idag skickas ett stort antal löstrailrar via Danmark, vilket medför flera byten innan godset når mottagaren. Linjen är också viktig för att logistiknäringen ska finnas kvar och kunna utvecklas i Helsingborg och nordvästra Skåne, säger Ulf Jönsson, vd och ägare till Börje Jönsson Åkeri AB i Helsingborg.

Agent för trafiken i Helsingborg och Travemünde blir Lindholm Shipping AB, som har sitt säte i Helsingborg.