Eltel Networks får förnyat förtroende av SL

Foto: Jan Björklund
Foto: Jan Björklund

Efter utvärdering av anbuden i Storstockholms Lokaltrafik, SL:s, upphandling av ICT-underhåll har Eltel Networks erhållit förnyat förtroende att utföra ICT-underhåll på SL:s uppdrag.

I avtalet med SL medverkar Eltel Networks till att IT- och telesystem för buss- och spårtrafik i Stockholms län fungerar dygnet runt året om.

– Vårt samarbete med SL har fungerat väl och vi är stolta över att SL vill fortsätta med oss som entreprenör. Sedan starten, 2005, har vi skapat en effektiv verksamhet där SL har stor nytta av den uppföljning SL får över fel som uppstår i system och anläggningar, säger Casimir Lindholm, vd för Eltel Networks.

Över 700 000 personer reser varje vardag med Storstockholms Lokaltrafik och Eltel Networks uppdrag är att dygnet runt utföra felavhjälpning och underhåll av SL:s teletekniska system och därmed bistå SL att hålla trafiken igång med minimala störningar. Arbetet omfattar hela tunnelbanan och de spårvägar som SL ansvarar för (t.ex. Nockebybanan, Roslagsbanan, Tvärbanan, Saltsjöbanan, Lindingöbanan samt SLs busstrafik). De system som ingår är bland annat transmission till trafikinformationsskyltar, trygghetskameror, lås, brand och kylanläggningar.

Eltel Networks har haft förtroendet sedan 2005 och nu väljer SL att förnya sitt avtal. Avtalet träder i kraft redan per 1 juni och underhållet av SLs anläggningar sätter igång 1 november 2010 och avtalet löper fram till den 31 oktober 2013 med möjlighet till förlängning till och med 2017.