Under en visning vid Luleå tekniska universitet på torsdagen avtäcktes Skilži och även förra årets bil, Baldos II visades, båda klara för tävlingen Shell Eco-Marathon. Det är en tävling mellan lärosäten i Europa om vem som kan köra så långt som möjligt på så lite bränsle som möjligt. Varje år sen 1995 har tävlingen hållits och hittills har Luleå tekniska universitet deltagit två gånger med varierande resultat, och i maj är det dags igen. I år kommer LTU studenterna att tävla med två bilar, i klassen urban concept med den röda Baldos II och i prototypklassen med den nyaste bilen Skilži.
Team baldos består av 19 studenter från olika civilingenjörsutbildningar. De har under de senaste veckorna lagt ner mycket kraft på att få bilarna klara i tid. Sen tävlingen ifjol har den röda bilen Baldos II besiktigats och bränsletestats med resultatet, Sveriges bränslesnålaste bil. Därefter har den modifierats inför tävlingen och bland annat fått en lättare motor och ett självcirkulerande system för vattenkylning av motorn.
Baldos II har fått mycket uppmärksamhet tack vare att den har blivit utsedd till Sveriges bränslesnålaste bil. Inför tävlingen har den fått en lättare motor och ett självcirkulerande system för vattenkylning av motorn. Projektledaren Kristian Ericsson är mycket nöjd med responsen de har fått.
- Vi har fått väldigt många förfrågningar om att köpa bilen och när vi ska massproducera den. En journalist från holländska Financial Time har hört av sig till oss med tre mycket tydliga frågor. Hur snabbt går den? När kommer den att börja serietillverkas? och hur mycket kommer den att kosta? Vi har även fått erbjudande om investeringar i projektet, ”låt säga en miljon” stod det i ett mail som jag fick, säger han.